Zdaniem nowego prezesa Poczty, jego plan naprawy powinien przynieść znacznie lepsze rezultaty. - Wkrótce rozpocznie się analiza pozostałych 3,3 tys. urzędów pocztowych. Poczta Polska musi być reformowana w oparciu o rachunek ekonomiczny, interes biznesowy i zasady współżycia społecznego, uwzględniając perspektywę klienta. Dopiero gdy zakończymy analizy urzędów, prawdopodobnie na początku trzeciego kwartału, będziemy mogli określić gdzie będziemy przekształcać, gdzie zagęszczać naszą sieć - podkreślił.
Jóźwiak zaznaczył, że planowane przekształcenia placówek pocztowych nie powinny martwić pracowników. - W oparciu o jasne kryteria wypracujemy konkretne ścieżki postępowania. Ważnym elementem będzie opracowanie i stosowanie systemu wartościowania pracy i oceniania wszystkich pracowników, tak aby wyłonić tych o największym potencjale. Tego do tej pory nie było w Poczcie Polskiej. Będziemy również chcieli przedstawić program dobrowolnych odejść - tłumaczył Jóźkowiak. Prezes poinformował też, że planowane przez poprzedni zarząd zwolnienia około 8 tys. z 92 tys. pracowników nie są przesądzone. - Zwolnienia nie mogą być celem samym w sobie. Redukcje zatrudnienia powinny być brane pod uwagę dopiero na samym końcu prac nad strategią. W tym momencie jest więc jeszcze za wcześnie, aby mówić o konkretach - powiedział prezes.
Prezes przyznał, że aby spółka nie straciła udziałów w rynku i mogła się rozwijać, potrzeba wiele pracy. - Poczta musi dokonać głębokiej reorganizacji, by móc skutecznie konkurować na uwolnionym po 2013 roku rynku. Będziemy podejmować różne zabiegi ograniczające koszty. Chcemy np. w inny sposób rozwiązać kwestię obsługi administracyjnej. Jest tu ogromne pole do oszczędności. Jednak priorytetem będzie przede wszystkim poszukiwanie nowych źródeł przychodu - stwierdził Jóźkowiak. Nie sprecyzował jednak jakie to źródła. - Najpierw chcę się zastanowić, w oparciu o twarde dane i pogłębione analizy, jak Poczta ma wyglądać za 5 lat, w jakim kierunku ma się rozwijać - podkreślił. Dodał, że Poczta będzie koncentrować się na przygotowaniu oferty opartej o nowe technologie. - Nowe usługi będą wzorowane na tych oferowanych przez zagraniczne poczty. Będziemy obserwować inne poczty na świecie i wdrażać najlepsze praktyki z zagranicznych rynków. Pierwsze sygnały na temat nowych usług powinny pojawić się już jesienią - zapowiedział.
PAP, arb