Zdaniem ministra 30 mln pasażerów rocznie to granica wydolności funkcjonujących portów lotniczych. To - według Grabarczyka - wymusza nie tylko rozbudowę istniejących portów, ale również nowe inwestycje. Jedną z najważniejszych byłaby budowa Centralnego Portu Lotniczego (CPL), który odgrywałby ważną rolę nie tylko w polskim systemie lotnisk, ale i europejskim. Jak mówił minister, prognozy pokazują, że centralne lotnisko obsłuży o około 3,1 mln więcej pasażerów niż Okęcie i pozostałe porty lotnicze w 2035 roku. Zapewnił, że CPL - doskonale skomunikowany z drogami i koleją - pozwoli na komfortowe podróżowanie bez przesiadek do większości miejsc na świecie.
Według przygotowanego dla resortu infrastruktury opracowania, budowę CPL powinno rozpocząć się w 2013 roku. Inwestycja powinna być zakończona siedem lat później. - Szacowany koszt budowy portu, biorąc aktualne ceny, wyniósłby ponad 3 mld euro - powiedział Grabarczyk. Przy realizacji inwestycji brane jest pod uwagę partnerstwo publiczno-prywatne. Szef resortu zaznaczył jednak, że zanim podjęte zostaną ostateczne decyzje dotyczące CPL ministerstwo zaproponuje debatę oraz cykl konferencji na ten temat. Będą rozmowy z przedstawicielami portów regionalnych, ważny głos będą mieli samorządowcy.
pap, ps