Polskie firmy sprzedają coraz więcej na wschód

Polskie firmy sprzedają coraz więcej na wschód

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot.sxc.hu 
Polskie firmy eksportują coraz więcej produktów na wschód. Wartość sprzedaży do Rosji i na Ukrainę wzrosła w ciągu dziewięciu miesięcy o jedną czwartą w porównaniu do 2011 r. i wynosi prawie o 8,5 mld euro. Nie udało się jednak utrzymać sprzedaży na rynkach UE. Mimo to Europa wciąż jest jednak naszym największym rynkiem zbytu i przypada na nią ponad 76 proc. eksportu i 57 proc. importu.
W Europie Polskie firmy mają znacznie mniej zamówień lub najszybciej wycofują się z Hiszpanii i Włoch. Nieznacznie zmniejszył się eksport do Niemiec, głównie z powodu mniejszych zamówień motoryzacyjnych. Korzystnie kształtował się eksport do Wielkiej Brytanii, gdzie odnotowano wzrost o 6,4 proc, (do prawie 7 mld euro) oraz Czech (wzrost o 1,4 proc., do 6,5 mld euro).Eksport na Litwę, Łotwę oraz do Estonii wyniósł ok. 3 mld euro. Cały polski eksport w tym okresie miał wartość 104,3 mld euro.

Główną branżą eksportową jest ta rolniczo-spożywcza. Sprzedała ona o 12 procent więcej towarów niż w zeszłym roku. Eksport rolniczo - spożywczy do końca września wyniósł 12,4 miliarda euro. Prawie o 25 procent wzrosła sprzedaż pereł, kamieni szlachetnych i półszlachetnych i wyrobów potrzebnych do biżuterii i wynosi prawie 1,2 mld euro. Polska jest liderem eksportu biżuterii z bursztynu.

W 2012 roku udało się zwiększyć eksport firmom z branży lotniczej. Firmy z branży zamawiają w podkarpackiej dolinie kluczowe elementy podwozi do swych maszyn. Z fabryk w południowowschodniej Polsce pochodzą podwozia m. in. do pasażerskiego Boeinga 737, a także bojowego odrzutowca F35, najnowszego supermyśliwca koncernu Lockheed Martin. Na podwoziach z Podkarpacia lądują airbusy, w tym A380, a także samoloty takich producentów jak Gulfstream czy Bombardier.

ekonomia24.pl, ml