Amerykańskie przedsiębiorstwo motoryzacyjne produkujące sportowe samochody elektryczne założone w 2003 roku przez Elona Muska, Tesla Motors, ogłosiło, że "uwalnia" wszystkie swoje patenty. "W duchu wolności oprogramowania, dla rozwoju technologii pojazdów elektrycznych" - uzasadniał swoją decyzję prezes Tesli, założyciel firm PayPal, SpaceX i Tesla Motors. Obecnie jest dyrektorem generalnym i technicznym w SpaceX, dyrektorem generalnym i głównym architektem w Tesla Motors oraz członkiem zarządu w SolarCity. Majątek Muska jest szacowany na 4,5 mld dol.
"Nasze patenty należą do was. Tesla nie pozwie nikogo, kto – w dobrej wierze – będzie chciał skorzystać z naszej technologii" – napisał na firmowym blogu Musk.
Niepoprawny miliarder, którego fortuna szacowana jest na 4,5 mld dol., był współzałożycielem giganta w segmencie internetowych płatności - PayPala, a także przedsiębiorstwa organizującego prywatne loty w kosmos, SpaceX, którego jest dyrektorem generalnym, podobnie jak w przypadku Tesla Motors.
Nie zawsze Musk był przeciwny patentom. - "Możliwe, że były dobre kiedyś, ale dziś zbyt często służą temu, by powstrzymywać postęp. Patenty służą jedynie wielkim korporacjom, które mogą się okopać na swoich pozycjach i wzbogacają prawników, a nie prawdziwych wynalazców" – twierdzi przedsiębiorca.
Dlaczego więc od początku Tesla nie uwolniła swoich patentów? Prozaiczny powód - Musk obawiał się, że wielkie koncerny motoryzacyjne skopiują wynalazki Tesli, opatentują je sami, a następnie wykorzystując siłę produkcyjną i marketingową, "wygryzą" z rynku elektrycznego potentata.
"Nie mogliśmy się bardziej pomylić. Rzeczywistość jest całkiem inna: u wielkich producentów produkcja aut elektrycznych praktycznie nie istnieje. Średnio auta elektryczne stanowią dużo mniej niż 1 proc. ich całkowitej sprzedaży" – pisze.
"Biorąc pod uwagę, że produkcja aut na świecie zbliża się do 1 00 mln sztuk rocznie , a już w tej chwili są 2 mld samochodów na całym globie , Tesla nie jest w stanie budować pojazdów elektrycznych na tyle szybko, aby łagodzić skutki zanieczyszczenia powietrza wynikające z używania m.in. węgla w gospodarce . Tym samym oznacza to, że na rynku jest ogromny. Tesla to obecnie "mała strużka" w produkcji samochodów elektrycznych , a samochody benzynowe to ogromna powódź" - twierdzi Musk.
" Wierzymy, że decyzja związana z patentami nie osłabi, a wręcz umocni naszą pozycję w tym zakresie" – kończy założyciel Tesli.
Tesla Motors, Wikipedia
Niepoprawny miliarder, którego fortuna szacowana jest na 4,5 mld dol., był współzałożycielem giganta w segmencie internetowych płatności - PayPala, a także przedsiębiorstwa organizującego prywatne loty w kosmos, SpaceX, którego jest dyrektorem generalnym, podobnie jak w przypadku Tesla Motors.
Nie zawsze Musk był przeciwny patentom. - "Możliwe, że były dobre kiedyś, ale dziś zbyt często służą temu, by powstrzymywać postęp. Patenty służą jedynie wielkim korporacjom, które mogą się okopać na swoich pozycjach i wzbogacają prawników, a nie prawdziwych wynalazców" – twierdzi przedsiębiorca.
Dlaczego więc od początku Tesla nie uwolniła swoich patentów? Prozaiczny powód - Musk obawiał się, że wielkie koncerny motoryzacyjne skopiują wynalazki Tesli, opatentują je sami, a następnie wykorzystując siłę produkcyjną i marketingową, "wygryzą" z rynku elektrycznego potentata.
"Nie mogliśmy się bardziej pomylić. Rzeczywistość jest całkiem inna: u wielkich producentów produkcja aut elektrycznych praktycznie nie istnieje. Średnio auta elektryczne stanowią dużo mniej niż 1 proc. ich całkowitej sprzedaży" – pisze.
"Biorąc pod uwagę, że produkcja aut na świecie zbliża się do 1 00 mln sztuk rocznie , a już w tej chwili są 2 mld samochodów na całym globie , Tesla nie jest w stanie budować pojazdów elektrycznych na tyle szybko, aby łagodzić skutki zanieczyszczenia powietrza wynikające z używania m.in. węgla w gospodarce . Tym samym oznacza to, że na rynku jest ogromny. Tesla to obecnie "mała strużka" w produkcji samochodów elektrycznych , a samochody benzynowe to ogromna powódź" - twierdzi Musk.
" Wierzymy, że decyzja związana z patentami nie osłabi, a wręcz umocni naszą pozycję w tym zakresie" – kończy założyciel Tesli.
Tesla Motors, Wikipedia