Coraz więcej centrów handlowych w małych miastach
Obecnie w kraju pod wynajem lub na sprzedaż oferowanych jest ok. 5,45 mln metrów kwadratowych powierzchni w centrach handlowych. 76 proc. tych obiektów znajduje się w ośmiu największych miastach Polski.
Analitycy przewidują, że na koniec 2010 roku udział ten spadnie do 62 proc. Będzie to związane głównie z rozwojem rynku w miastach o liczbie mieszkańców 50 - 400 tys.
Jak podają analitycy, w I kwartale br. w miastach poza tzw. wielką ósemką było ok. 1,3 mln m kw. powierzchni w obiektach handlowych. Liczba ta zwiększy się do 3,5 mln m kw. do końca 2010 roku.
Specjaliści podkreślają, że w ciągu najbliższych kilku lat coraz trudniej będzie znaleźć nowych klientów w dużych miastach, gdzie rynek powierzchni handlowej będzie mocno nasycony.
Z informacji Colliers wynika, że już teraz w Warszawie na tysiąc mieszkańców przypada średnio 758 m kw. powierzchni centrum handlowego. W małych miastach nasycenie takimi obiektami jest mniejsze i wynosi poniżej 500 m kw. na tysiąc osób.
Specjaliści przewidują, że deweloperzy będą koncentrować się m.in. na budowie obiektów handlowych o zasięgu osiedlowym.
Rosną ceny wynajmu najbardziej atrakcyjnych obiektów. Stawki czynszów takich nieruchomości na początku roku wzrosły o 10-15 proc. w stosunku do roku poprzedniego.
Z raportu wynika, iż najwięcej wielkopowierzchniowych obiektów handlowych znajduje się w stolicy - powierzchnia handlowa sięga tu 1,3 mln m kw. W najbliższych latach najwięcej tego typu placówek powstanie we Wrocławiu i Poznaniu.
Jak podają analitycy, jedynym nowootwartym centrum handlowym w minionym kwartale była Galeria Pestka w Poznaniu. Otwarcie pozostałych projektów w największych miastach ma nastąpić w III lub IV kwartale.
Colliers International jest międzynarodową firmą doradczą na rynku nieruchomości. Działa w 27 krajach. Zatrudnia 6,4 tys. osób. Na polskim rynku jest obecna od 1997 roku.
pap, ss