W 2020 zakończy się budowa Kolei Dużych Prędkości
Zdaniem Grabarczyka do 2014 roku zakończone zostaną prace projektowe Kolei Dużych Prędkości. Jej budowa na trasie z Warszawy przez Łódź do Wrocławia i Poznania będzie trwała cztery lata, do 2018 r. Przez kolejne dwa lata będą się odbywały jazdy testowe.
"W tej kadencji Sejmu mamy opracować studium wykonalności projektu. Gotowe są już dwa dokumenty: +Program budowy i uruchomienia przewozów Kolejami Dużych Prędkości w Polsce+ oraz +Prognozy oddziaływania na środowisko dla programu budowy i uruchomienia przewozów Kolejami Dużych Prędkości+. Dzisiaj w Łodzi rozpoczęliśmy konsultacje społeczne dotyczące obu dokumentów" - poinformował Grabarczyk.
Dodał, że w czasie realizacji projektu ma powstać 540 km zupełnie nowych linii kolejowych. Pozostałe mają być zmodernizowane. Kluczowe znaczenie przy realizacji projektu ma mieć nowo projektowany węzeł kolejowy w Łodzi, gdzie ma powstać m.in. nowoczesny dworzec i podziemna linia kolejowa łącząca stacje Łódź Widzew, Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska.
"Łódzki tunel zakończy porozbiorowy podział kraju. Po realizacji tego projektu i zakończeniu budowy Kolei Dużych Prędkości mieszkańcy Wrocławia będą mogli szybciej dotrzeć do Warszawy niż do Berlina. To z pewnością wzmocni ich więź z resztą kraju" - powiedział Grabarczyk.
Na trasie szybkiej kolei pociągi mają jeździć z prędkościami powyżej 300 km/h i skrócić o połowę czas przejazdu między największymi miastami kraju. Trasa ma mieć kształt litery Y. Połączy Warszawę z Łodzią, a w okolicach Kalisza rozgałęzi się na dwie odnogi prowadzące do Wrocławia i Śląska.
Po planowanej modernizacji Centralnej Magistrali Kolejowej, do sieci Kolei Dużych Prędkości mają być również włączone aglomeracja Śląska i Kraków.
ND, PAP