56 proc. Polaków nie zmniejszy wydatków na święta

Dodano:
Ponad 56 proc. Polaków nie zmniejszy wydatków świątecznych z powodu kryzysu finansowego. Na prezenty wydamy przeważnie 200-500 zł, a pod choinką znajdziemy najczęściej kosmetyki i biżuterię - wynika z badań portalu Money.pl.

Jak podał portal, z powodu kryzysu finansowego mniej na święta wyda ponad 32 proc. Polaków. Autorzy raportu podkreślili, że bardziej "zaciskają pasa" ci, których dochody są najniższe.

W gronie osób mających do dyspozycji do tysiąca złotych miesięcznie, 40 proc. deklaruje, że za sprawą niepewnej sytuacji wyda na święta mniej, niż gdyby kryzysu nie było; 48 proc. osób z tej grupy uważa jednak, że kryzys nie wpłynie na święta. Swoje wydatki chce ograniczyć co czwarta osoba (25,9 proc.) zarabiająca ponad 5 tys. zł.

78,5 proc. ankietowanych chce wykorzystać na zakup prezentów bieżącą gotówkę. Niemal co czwarty (23 proc.) deklaruje, że sięgnie po "zaskórniaki" i  zgromadzone oszczędności. Co dziesiąty internauta wykorzysta bony towarowe rozdawane przez pracodawców. Tych, którzy skorzystają z karty kredytowej, jest o  2 proc. więcej, niż przed rokiem (19,9 proc.).

Ponad 32 proc. Polaków planuje wydać na prezenty świąteczne 200-500 zł; około 30 proc. przeznaczy na ich zakup mniej niż 200 zł.

Co siódmy użytkownik Money.pl wyda na prezenty więcej niż tysiąc zł. Więcej osób zapowiada, że na prezenty wyda od 1 tys. do 2 tys. zł (7,36 proc. wobec 5,5 proc. w 2007 r.). Tak jak przed rokiem, nieco ponad 7 proc. internautów planuje przeznaczyć na ten cel ponad 2 tys. zł.

Najczęściej pod choinką znajdziemy kosmetyki i biżuterię - do świątecznych paczek włoży je 57 proc. ankietowanych.

38,9 proc. Polaków podaruje swoim bliskim zabawki, książki lub płyty (38,6 proc.), alkohol oraz żywność (42,2 proc.).

Większość respondentów zakupy zrobi w tradycyjnym sklepie lub centrum handlowym - przed świętami odwiedzi je 81 proc. ankietowanych.

"Tradycyjny handel ma jednak rosnącą w siłę z roku na rok wirtualną konkurencję. 40 proc. uczestników ankiety skorzysta z oferty jednego z coraz liczniejszych sklepów internetowych. Rok temu deklarowało to 34 proc. internautów.  Co czwarty badany spróbuje +ustrzelić+ okazję w internetowych serwisach aukcyjnych" - podał portal.

W porównaniu do 2007 r. mniej Polaków zamierza wyjechać na Sylwestra - taką formę pożegnania starego roku planuje co ósmy ankietowany (13,5 proc. wobec 16 proc. w 2007 roku).

Money.pl zapytał również Polaków, za ile chcą zabawić się w Sylwestra. Za  mniej niż 200 zł Nowy Rok witać będzie ponad 46 proc. z nas. Co piąty wyda od  200 do 500 zł i tyle samo osób więcej niż 500 zł. Ponad 2 tys. zł wyda niecałe 6  proc. badanych.

Tak jak w 2007 roku, co czwarty ankietowany wybrał imprezę w mieszkaniu ze  znajomymi. Co trzeci respondent nie wybiera się na noworoczne przyjęcie i  wieczór 31 grudnia spędzi z rodziną w domu. Imprezę w klubie lub bal sylwestrowy planuje 13 proc. badanych.

Ankietę przeprowadzono w dniach 3-5 grudnia wśród 4,1 tys. użytkowników portalu Money.pl. Na pytania dotyczące miejsca planowanych zakupów oraz ich asortymentu respondenci mogli udzielić więcej niż jednej odpowiedzi.

ND, PAP



Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...