Lot nowego Boeinga ponownie odroczony
Boeing 787 lub inaczej Dreamliner to średniego rozmiaru samolot pasażerski. Ma on przewozić od 200 do 350 pasażerów. Jak zapowiada firma, ma być bardziej oszczędny - jeśli chodzi o zużycie paliwa - niż poprzednie wersje pasażerskich Boeingów. Najwięcej Dreamlinerów zamówiły m.in. linie chińskie, koreańskie oraz indyjskie.
Jak podał Boeing, podczas ostatniej fazy testów statycznych samolotu okazało się, że konieczne jest przeprowadzenie wzmocnień w obrębie powierzchni bocznej maszyny. "Początkowe analizy wskazywały, że samolot będzie mógł wzbić się w powietrze zgodnie z planem, czyli w tym miesiącu. Jednakże, po kolejnych testach i wzięciu pod uwagę planu lotów testowych, Boeing podjął decyzję o przesunięciu pierwszego lotu, aż do uzyskania pożądanych wyników testów" - przekazało konsorcjum.
Nowy termin pierwszego lotu i początkowych dostaw samolotu ma zostać podany po rozpatrzeniu dalszych planów testowych. Zespół Dreamlinera ma przeprowadzić m.in. test kołowania przy niskiej prędkości.
"Braliśmy pod uwagę rozwiązanie tymczasowe, które pozwoliłoby nam odbyć pierwszy lot zgodnie z harmonogramem, ale ostatecznie stwierdziliśmy, że najlepiej będzie stworzyć, przetestować i wdrożyć rozwiązania dotyczące wątpliwych miejsc" - powiedział prezes Boeing Commercial Airplanes Scott Carson.
Jak podkreślił, modyfikacja bocznej struktury samolotu nie jest czymś wyjątkowym przy budowaniu nowych samolotów. "Nie jest to sprawa związana z naszym wyborem materiałów lub pracą montażową i instalacyjną naszego zespołu" - wyjaśnił Carson.
Na początku czerwca zespół pilotów oraz inżynierów przeprowadził symulację, która sprawdziła kluczowe systemy samolotu i ich parametry podczas lotu (m.in. napęd i awionikę). Scenariusze symulacji obejmowały zarówno loty o standardowym przebiegu, jak i takie, podczas których występują pojedyncze i złożone usterki.
Samolot 787 Dreamliner ma wejść do floty LOT. W kwietniu tego roku prezes LOT Sebastian Mikosz poinformował, że spółka prowadzi rozmowy z Boeingiem na temat dostaw dziewięciu samolotów dalekiego zasięgu typu Dreamliner. Pierwsze maszyny, według planów, spółka ma otrzymać pod koniec 2010 roku. Mikosz nie podał wartości umowy.
Pierwotnie 787 Dreamliner miał zostać oblatany latem 2007 r. i przekazany pierwszemu odbiorcy - japońskim liniom lotniczym - w maju 2008 r.
Pierwszy lot testowy Dreamlinera został jednak przesunięty na listopad-grudzień 2007 roku, a następnie na koniec pierwszego kwartału 2008 roku. Przyczyną były niezgodności niektórych części produkowanych przez podwykonawców oraz problemy z testami wytrzymałościowymi i ze zbyt dużą masą elementów skrzydeł.
Boeing przesuwał dalej terminy pierwszego lotu - na drugą połowę ub.r., a potem na drugi kwartał 2009 roku. Pierwsze dostawy maszyn zapowiedział na pierwszy kwartał 2010 roku.
pap, keb