Balcerowicz polskim "guru" biznesu
Ekonomiści mają głos
W kategorii Ekonomiści: ludzie transformacji pierwsze miejsce zajął Ryszard Petru, jeden z najbardziej wpływowych ekonomistów, ceniony za trafne oraz zwięzłe prognozy, niepodlegające politycznej koniunkturze. Zapytany o swój biznesowy autorytet, odpowiada: - Należy zdobywać wiedzę od różnych osób, lecz jeśli chodzi o autorytety trzeba do każdego z nich podchodzić z dystansem oraz bardzo ostrożnie. Kolejnym najczęściej słuchanym jest prof. Witold Orłowski, który w przystępny i dowcipny sposób stara się wyjaśniać zawiłości mikrogospodarki. Trzeci w tym zestawieniu okazał się prof. Krzysztof Rybiński, ekspert Ernst & Young oraz profesor SGH. Zauważalne są także głosy: Stanisława Gomułki, Jerzego Hausnera, oraz Janusz Jankowiaka.
Ważna sztuka komunikowaniaDrugą kategorię stanowili psycholodzy w biznesie. Największy wpływ na umysły przedsiębiorców ma Jacek Santosrki, który jest doradcą klientów i psychologiem biznesu, łączącym praktykę ekspercką z doradztwem oraz coachingiem dla prezesów, szefów, a także zajmuje się prowadzeniem zmian w firmach. Zapytany, dlaczego ludzie chcą go słuchać, stwierdza: – Po pierwsze i najważniejsze, posiadam sztukę komunikowania się w taki sposób, żeby inni słuchali, a także przekazuję ludziom proste reguły. Drugi na liście jest Wojciech Eichelberger, psycholog oraz psychoterapeuta, szef Instytutu Psychoimmunologii. Marek Kamiński również jest osobą zauważaną w świecie biznesu. Wpływowi są także doradcy z innych firm, m.in.: Jacek Socha, Zbigniew Nęcki, Joanna Heidtman, oraz Igor Chalupiec,
Lider BieleckiOstatnią kategorię stanowili liderzy. Pierwszym został Jan Krzysztof Bielecki, były premier, którego doświadczenie oraz opinie cytowane są nie tylko w środowisku finansowym. Wysoko cenionym jest także głos prof. Andrzeja Bliklego, wzorca rodzimej i rodzinnej przedsiębiorczości, który za receptę na udany biznes , a zarazem za najistotniejszą regułę, uważa przede wszystkim zarządzanie wartościami a nie korzyściami. Trzecim z liderów jest Leszek Czarnecki, inwestor i przedsiębiorca z „nosem do nowych interesów". Listę laureatów w tej dziedzinie zamykają: Wojciech Sobieraj, Wojciech Kruk i Maciej Witucki.
Pierwsze takie badanieTego rodzaju badanie w polskich realiach jest czymś zupełnie nowym. Zestawienie zostało opracowane na podstawie metodologii wzorowanej na badaniach Accenture Institute of Strategic Change (ranking najbardziej cenionych myślicieli biznesowych w USA). Na wynik w zestawieniu miały wpływ 3 czynniki. Po pierwsze, brano pod uwagę liczbę cytowań zamieszczonych w prasie, w okresie od 1 sierpnia 2008 do 30 lipca 2009 oraz ilość publikacji danego kandydata. Drugim kryterium była liczba wyszukiwań określonej osoby na portalu Google, co dawało obraz jej popularności. Trzecim kryterium było głosowanie na liderów firm - swoje głosy oddało 436 osób zaproszonych do głosowania, z ponad 14 tys. polskich firm.
Magdalena Uchaniuk