Saab uratowany
Dodano:
Holenderski Spyker Cars kupi szwedzką markę Saab za 74 milionów dolarów.
Spyker zapłaci 74 mln dolarów w gotówce, podczas gdy Europejski Bank Inwestycyjny udzieli obiecanej pożyczki w wysokości 400 mln euro (566 mln dolarów), gwarantowanej przez szwedzki rząd.
Decyzja o "wygaszaniu" Saaba, czyli stopniowej likwidacji tej szwedzkiej firmy GM ogłosił na początku stycznia.
Saab przez 20 lat należał do GM. Przed rokiem pogrążony w kryzysie amerykański koncern postanowił rozstać się ze szwedzką firmą. Początkowo Saaba miał kupić szwedzki producent sportowych aut Koenigsegg. Ale pod koniec listopada Koenigsegg wycofał się z umowy.
Do gry o Saaba przystąpił wtedy Spyker Cars z Holandii, kontrolowany przez Władimira Antonowa wraz z funduszem Mubadala z Abu Dabi.
Spyker Cars N.V. to holenderski twórca luksusowych, ręcznie wytwarzanych samochodów sportowych. Firma powstała w 2000 roku, na podstawie przejęcia prawa do nazwy firmy Spyker, która w pierwszej połowie 20. wieku zajmowała się produkcją komponentów do maszyn lotniczych (głównie silników) oraz luksusowych samochodów będących konkurencją dla marek takich, jak Rolls-Royce. Spyker Cars przejęło z praprzodka nie tylko logo, ale także styl, co można zobaczyć przede wszystkim w jedynych w swoim rodzaju wnętrzach samochodów.
Decyzja o "wygaszaniu" Saaba, czyli stopniowej likwidacji tej szwedzkiej firmy GM ogłosił na początku stycznia.
Saab przez 20 lat należał do GM. Przed rokiem pogrążony w kryzysie amerykański koncern postanowił rozstać się ze szwedzką firmą. Początkowo Saaba miał kupić szwedzki producent sportowych aut Koenigsegg. Ale pod koniec listopada Koenigsegg wycofał się z umowy.
Do gry o Saaba przystąpił wtedy Spyker Cars z Holandii, kontrolowany przez Władimira Antonowa wraz z funduszem Mubadala z Abu Dabi.
Spyker Cars N.V. to holenderski twórca luksusowych, ręcznie wytwarzanych samochodów sportowych. Firma powstała w 2000 roku, na podstawie przejęcia prawa do nazwy firmy Spyker, która w pierwszej połowie 20. wieku zajmowała się produkcją komponentów do maszyn lotniczych (głównie silników) oraz luksusowych samochodów będących konkurencją dla marek takich, jak Rolls-Royce. Spyker Cars przejęło z praprzodka nie tylko logo, ale także styl, co można zobaczyć przede wszystkim w jedynych w swoim rodzaju wnętrzach samochodów.
"Gazeta Wyborcza", mm