Chcieliśmy budować drogi, będziemy budować koleje?

Dodano:
Polska w 2011 roku złożyła wniosek do KE o przesunięcie 1,2 mld euro z funduszy unijnych z inwestycji kolejowych na drogowe (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Polska w 2011 roku złożyła wniosek do KE o przesunięcie 1,2 mld euro z funduszy unijnych z inwestycji kolejowych na drogowe. W agendzie spotkania przedstawicieli Ministerstwa Rozwoju Regionalnego z przedstawicielami KE nie było tej kwestii - poinformowało biuro prasowe resortu.
Latem 2011 roku Polska złożyła wniosek do Komisji Europejskiej o  przesunięcie 1,2 mld euro z funduszy unijnych z inwestycji kolejowych na  drogowe. KE wstępnie odpowiedziała, że się nie zgodzi, gdyż środki powinny zostać w sektorze kolejowym i być wydane np. na projekty rewitalizacyjne. Wciąż nie ma oficjalnego stanowiska KE w tej sprawie, choć w czwartek komisarz UE ds. transportu Siim Kallas oznajmił, że nie akceptuje transferu funduszy UE z kolei na drogi.

Do podjęcia decyzji KE potrzebuje jeszcze stanowiska dyrekcji generalnej ds. rozwoju regionalnego. To właśnie jej urzędnicy mieli się spotkać w piątek w Warszawie z przedstawicielami polskich władz. Biuro prasowe resortu rozwoju regionalnego zapewniło jednak, że na spotkaniu nie było mowy o przesuwaniu pieniędzy z kolei na drogi.

- Dzisiejsze rozmowy to jedno ze standardowych, cyklicznych spotkań z  przedstawicielami Komisji Europejskiej - powiedział  po zakończeniu spotkania Stanisław Krakowski z wydziału prasowego resortu. Wyjaśnił, że  na spotkaniu omawiano stan przygotowania wniosków o dofinansowanie i  realizacji projektów kolejowych, które mają być przekazane do Komisji Europejskiej w 2012 i 2013 roku. Krakowski wyjaśnił, że omówiono 18 projektów znajdujących się na  liście projektów indywidualnych unijnego programu Infrastruktura i  Środowisko. Uczestnicy spotkania ustalili również, że w najbliższym czasie odbędą się kolejne spotkania dotyczące pozostałych projektów kolejowych, które mają być realizowane w tej perspektywie finansowej.

O tym, że 1,2 mld euro z programu Infrastruktura i Środowisko zostanie przeznaczonych na inwestycje drogowe, rząd zdecydował w  styczniu 2011 roku. Przedstawiciele rządu argumentowali wtedy, że kolej nie  jest w stanie wykorzystać wszystkich zarezerwowanych dla niej pieniędzy unijnych. Takie przesunięcie wymaga jednak zgody KE. Komisja powinna zająć oficjalne stanowisko do końca roku, jednak jeszcze tego nie  zrobiła.

ja, PAP

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...