Nowy podatek dla hipermarketów w Portugalii

Dodano:
Hipermarkety zapłacą więcej (fot. sxc.hu) Źródło: FreeImages.com
Portugalski rząd Pedra Coelho wprowadzi podatek dla właścicieli sklepów o powierzchni większej niż 400 m2, w których odbywa się handel artykułami spożywczymi. Opłata dotyczyć będzie również mniejszych obiektów działających w ramach sieci handlowych.
Jak poinformowała portugalska minister rolnictwa Assuncao Cristas, nowy podatek obejmie zarówno placówki działające w ramach handlu detalicznego, jak i hurtowego. Członkini centroprawicowego gabinetu Coelho zapewniła, że w najbliższych dniach upubliczniona zostanie wysokość tego podatku. Z informacji uzyskanych przez portugalskie media w ministerstwie finansów wynika, że unikanie płacenia nowego podatku może narazić przedsiębiorstwa handlowe na karę od 2,5 tys. do 44,9 tys. euro.

Hipermarkety protestują

Zapowiedź wprowadzenia nowego podatku z tytułu obrotu produktami spożywczymi wywołała protesty środowiska producentów rolnych oraz przedstawicieli dużych sieci handlowych. Portugalskie Stowarzyszenie Przedsiębiorstw Dystrybucyjnych (APAD), zrzeszające większość operatorów super- i hipermarketów, określiło rządowy projekt mianem „nieporozumienia".

- Autorom tej propozycji najwyraźniej brakuje wyobraźni. Siła nabywcza portugalskiego klienta od kilkunastu miesięcy drastycznie spada. Tymczasem wprowadzenie podatku dla super- i hipermarketów wpłynie na zwiększenie finalnych cen produktów. Ucierpi na tym zubożały już konsument - powiedziała Ana Morais, dyrektor generalna APAD. Negatywnie o nowym projekcie wypowiedziała się także Federacja Producentów Artykułów Spożywczych (FIPA). Według niej, nowa opłata dla placówek oferujących żywność „osłabi konkurencyjność portugalskich wytwórców produktów spożywczych".

W budżecie na 2012 rok rząd Passosa Coelho zlikwidował średnią stawkę VAT na artykuły spożywcze, podnosząc ją z 13 proc. do 23 proc. Jedynie podstawowe produkty żywnościowe zostały utrzymane na poziomie 6 proc.

Zyskają małe sklepy?

Komentatorzy wskazują, że nowa opłata dla super- i hipermarketów może być korzystna dla właścicieli drobnych placówek handlu tradycyjnego, których obroty systematycznie malały od dwóch dekad w związku z ekspansją wielkich sieci handlowych w Portugalii. Według danych Portugalskiej Konfederacji Handlu i Usług (CCP) udział drobnych detalistów w portugalskim rynku wynosi około 8 proc., podczas gdy średnia europejska sięga 16 proc. Ich głównymi konkurentami w Portugalii są m.in. takie sieci handlowe jak Auchan, Muszkieterowie, Lidl, Leclerc, Jeronimo Martins, Aldi, Spar, a także Makro.

zew, PAP

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...