Rzeź porównywarek cenowych w wykonaniu Google

Dodano:
Przesunięcie wyników wyszukiwania w dół skutkowało zmniejszonym ruchem w tych portalach, który przełożył się na wyniki finansowe 123RF
Po tym jak w lutym Google przesunął karnie w dół wyniki wyszukiwania Nokaut.pl, Ceneo.pl oraz Skąpiec.pl, porównywarki straciły łącznie niemal 3 mln zł.
Swoją decyzję Google uzasadnił twierdzeniem, że chce w ten sposób ukarać porównywarki za masowe kupowanie odsyłających do nich linków w tzw. systemach wymiany linków (SWL). Te praktyki powodowały sztuczne poprawianie ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Przez trzy tygodnie Google wyświetlał linki do ukaranych portali znacznie niżej w wynikach wyszukiwania. Pod koniec lutego wróciły na pierwszą stronę wyników.

Przesunięcie wyników wyszukiwania w dół skutkowało zmniejszonym ruchem w tych portalach, który przełożył się na wyniki finansowe. Przykładowo Ceneo.pl miał w lutym 1,14 mln użytkowników i 17,5 mln odsłon mniej niż miesiąc wcześniej. Liczba użytkowników Nokaut.pl spadła aż trzy razy, a liczba odsłon zmalała prawie czterokrotnie. Z kolei Skąpiec.pl zanotował spadek  użytkowników o 30 proc. (serwis nie jest objęty audytem site-centric, więc nie wiadomo, ile notuje odsłon). W efekcie wszystkie spółki zanotowały dużo niższe wyniki finansowe. Nokaut.pl oraz Ceneo.pl straciły po ponad 1 mln zł, a Skąpiec.pl niemal pół miliona.

Innym ukaranym przez Google serwisem jest Fotka.pl (należąca do Grupy Spolecznosci.pl). Liczba użytkowników spadła w lutym o 800 tys., a wyświetleń o 115 mln. Pozostałe ukarane przez Google portale to m.in. Tesco.pl, Euro.com.pl, Swistak.pl, Moje-gry.info, Domweselny.net.pl, Hotels24.com.pl, Nocuje.net, Oribel.pl, Goldprojekt.pl, Spahotele.pl, Studente.pl, Chrusciany.pl, Maziarz.pl.

Sytuacja na rynku porównywarek cenowych w Polsce staje się napięta. Niedawno, bo 1 marca, z prowadzenia portalu Tanio.pl wycofała się Wirtualna Polska. Porównywarka ta została uruchomiona w październiku 2009 r. Przy starcie portalu wykorzystano bardzo efektowną kampanię reklamową: w prasie, TV, radiu, Internecie oraz outdoor. W jej rezultacie w pierwszym miesiącu funkcjonowania porównywarki używało 2,2 mln użytkowników, a liczba sklepów współpracujących wyniosła 1,8 tys.

Jednak po bardzo agresywnej kampanii marketingowej Tanio.pl nie była wstanie nawiązać rywalizacji z liderami rynku. Pomimo nowych kampanii oraz sporych środków wydanych na rozwój serwisu jego właściciel ? portal Wirtualna Polska ? zdecydował się o wycofaniu z projektu.

Zamiast promocji własnej porównywarki Wirtualna Polska będzie promować wśród swoich użytkowników Nokaut.pl.

Na rynku gra toczy się o dużą stawkę. W 2010 r. aż 63 proc. polskich sklepów internetowych było obecnych w porównywarkach cen. Oznacza to, że aż trzech na pięciu właścicieli dostrzega tę formę promocji sklepu oraz możliwość zaprezentowania swojej oferty kilku milionom polskich klientów.

Portale świadome potencjalnych zysków szykują się do konsolidacji w tym segmencie. 14 marca Grupa Nokaut SA debiutowała na GPW i udało jej się pozyskać 20 mln zł. Pieniądze te mają być przeznaczone na kupno konkurencji (Skąpiec.pl) oraz serwisu opiniotwórczego Opineo.pl.
Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...

Proszę czekać ...