Konkurs ROCKPANEL Product Design Award Skała staje się Sztuką rozstrzygnięty
Wyniki pierwszego, międzynarodowego konkursu ROCKPANEL Product Design Award ogłoszono podczas otwarcia nowej fabryki w holenderskiej miejscowości Roermond. Latem tego roku ROCKPANEL, producent paneli fasadowych zaprosił architektów, projektantów, specjalistów z dziedzin pokrewnych, studentów i agencje kreatywne do zaprojektowania wyglądu fasady przyszłości. Szukano unikalnego, kreatywnego pomysłu na produkt o wyglądzie inspirowanym kamieniem. Do jury konkursowego wpłynęły 52 projekty z całej Europy, w tym cztery z Polski.
Zwycięski projekt Volcano stworzył Roman Baudisch, technik architekt z Hamburga. Poza nagrodą pieniężną w wysokości 5.000 euro dla autora, projekt zostanie włączony do oferty ROCKPANEL na rok 2015. Volcano przechodzi obecnie proces dalszego rozwoju w bliskiej współpracy z autorem, co ostatecznie umożliwi wprowadzenie go do produkcji. Drugie miejsce zajęła Marit Angenita Otto, holenderska artystka z miejscowości Zwolle. Trzecia lokata przypadła grupie Collective A z niemieckiego Münster, reprezentowanej przez Ronnyego Zschörpera i Franziskę Adler.Ceremonia podsumowująca Product Design Award, na którą zaproszono wszystkich finalistów konkursu, odbyła się w trakcie oficjalnego otwarcia nowej fabryki ROCKPANEL w holenderskim Roermond.
Jak wybierano zwycięzców
Zgłoszone projekty ocenione zostały przez międzynarodową, interdyscyplinarną grupę ekspertów w dziedzinach designu i architektury oraz specjalistów od doboru materiałów. W jej skład weszli Heike Klussmann, profesor Sztuki Graficznej i Architektury z Uniwersytetu Kassel w Niemczech, Enrica Mosciaro, architekt biura Fusina6 działającego w Weronie i Barcelonie, Luc Nooijen, architekt z Architecten Aan z holenderskiego Maastricht oraz John Relou, Business Development Manager z ROCKPANEL. Podstawowymi kryteriami konkursowymi były łatwość w realizacji, estetyka, unikalność, wszechstronność i kreatywność projektu. Dodatkowy czynnik decyzyjny stanowiła popularność zgłoszonej pracy w mediach społecznościowych.
Ostateczna decyzja wygrywa Volcano
Jury udało się podjąć decyzję jednogłośnie. Projekt Volcano jest przekonujący, gdyż przedstawia jasną i przejrzystą interpretację skały wulkanicznej na potrzeby paneli fasadowych. Przekrój przez skałę stanowi inspirację projektu, będąc jednocześnie interesującym odniesieniem do bazaltu podstawowego materiału wykorzystywanego przy tworzeniu paneli ROCKPANEL. Kanaliki pozostawiane przez uwięzione wewnątrz skały powietrze, odsłonięte w przekroju, decydują o fakturze i współgrają z wieloma stylami. Przemyślane kombinacje obrysu i powierzchni, przestrzeni i ramy, pozytywu i negatywu podkreślają wewnętrzne kontrasty pomiędzy elementami projektu. Z tych powodów uznaliśmy, że warto postawić właśnie na Volcano wyjaśnia Heike Klussmann.
- W zwycięskim projekcie podobała mi się warstwowość fasady, sprawne operowanie światłem oraz przemyślana gra kolorów i tekstur. Osobiście za cel postawiłam sobie stworzenie projektu, który nie czerpałby inspiracji z przyrody. Bardzo trudno myśleć o płycie kamiennej nie z kamienia, niestety jesteśmy niejako uwięzieni w dosłowności i standardowym postrzeganiu rzeczywistości komentuje udział w projekcie Małgorzata Oleszkiewicz, projektant wnętrz z trójmiejskiej pracowni reklamowej, jedna z polskich uczestniczek konkursu. Pozostałymi polskimi uczestnikami konkursu byli Aleksandra Stoksik, Aneta Nosal i Tomasz Smutek.
2. miejsce: Puzzled Marit Angenity Otto
Pomimo faktu, iż kluczowego detalu w projekcie Puzzled Marit Angenity Otto nie da się uzyskać w standardowym procesie produkcyjnym, jury doszło do wniosku, iż praca zasługuje na uznanie. Autorce udało się opowiedzieć o kamieniu bez kamienia: zdołała uchwycić jego strukturę poprzez przetworzenie innych materiałów. Kombinacja oryginalnej faktury i umiejętnej gry kolorem otwiera przed projektem multum możliwości zastosowań architektonicznych. Przemyślany od początku do końca Puzzled intryguje i stanowi świetny przykład tego, iż poprzez prostotę można uzyskać bardzo złożony design.
3. miejsce: Golden Age Franziski Adler i Ronnyego Zschörpera
Golden Age to projekt, który odzwierciedla unikalną złożoność kamienia. Jest jak skamieniałość, która przenosi obserwatora w czasie, do prapoczątków wszystkiego. Propozycja Niemców spełniła wszystkie wymagania konkursowe: stanowi design, który nie udaje kamienia, lecz kreatywnie rozwija jego unikalne właściwości. Jurorom szczególnie do gustu przypadły inteligentnie naniesione na płyty odcienie w kolorze złota, genialnie podkreślane grającym na nich światłem słonecznym.
Przyszłość architektury
Estetycznie niebanalne, łatwe w montażu i trwałe panele fasadowe zdobywają coraz większą popularność w nowoczesnej architekturze. Obok podsumowania konkursu Product Design Award, w październiku miało miejsce również otwarcie przez Grupę ROCKWOOL nowej, wysoce zaawansowanej technicznie fabryki, gdzie produkowane będą płyty ze skalnej wełny mineralnej.
Panele fasadowe ROCKPANEL wywodzą się ze świadomego designu i filozofii zrównoważonego rozwoju. Naturalny surowiec, jaki stanowi kamień, jest w 100% odzyskiwalny. Oryginalne wzornictwo i poszanowanie dla środowiska to według nas cele, za jakimi podążać powinna cała branża budowlana podsumowuje wydarzenie Eelco van Heel, dyrektor generalny Grupy ROCKWOOL.