Szybki rozwój życiowej spółki UNIQA. Wstępne wyniki finansowe grupy za 2013 rok
Szybki rozwój życiowej spółki UNIQA
Wstępne wyniki finansowe grupy za 2013 rok
- Zysk brutto całej grupy UNIQA Polska wyniósł 19,472 mln zł (2012: 15,279 mln zł)
- Przypis składki brutto grupy przekroczył 1,508 mld zł
- UNIQA TU zebrała 1,117 mld zł składki przypisanej brutto (2012: 1,153 mld zł)
- UNIQA TU na Życie odnotowała przypis składki na poziomie 391,108 mln zł (2012: 321,142 mln zł)
UNIQA TU SA
Spółka majątkowa UNIQA na koniec 2013 roku osiągnęła zysk przed opodatkowaniem w wysokości 17,625 mln zł (2012: 12,497 mln zł) wynika ze wstępnych wyników finansowych, według stanu na koniec lutego 2014 r. Jest on o 41% lepszy od ubiegłorocznego. Wynik finansowy netto, przed audytem, zwiększył się jeszcze mocniej, bo o prawie 60% i wyniósł 11,455 mln zł (2012: 7,197 mln zł). Łącznie po czterech kwartałach 2013 roku UNIQA TU SA uzyskała składkę przypisaną na poziomie 1,117 mld zł (2012: 1,153 mld zł), co oznacza spadek o 3,1% w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
- Wiedzieliśmy, że nie będzie łatwo, ale udało nam się zachować piątą pozycję wśród największych ubezpieczycieli majątkowych. Ostra konkurencja utrudniała nam to zadanie. Rok 2014 może być jeszcze trudniejszy, dlatego by osiągać cele musimy patrzeć dalej i mierzyć wyżej niż inni powiedział Andrzej Jarczyk, prezes zarządu UNIQA.
Systematyczne polepszanie wynikówto efekt m.in. ciągłej poprawy struktury portfela, w którym wzrasta udział najbardziej rentownych produktów. Pozytywne skutki widać było przede wszystkim w ubezpieczeniach majątkowych, w których spółka osiągnęła w 2013 roku prawie 10% wzrost składki przypisanej. Jego źródłem były głównie ubezpieczenia korporacyjne, których udział w portfelu UNIQA nadal rośnie i stanowi już jedną czwartą portfela oraz ubezpieczenia skierowane do szeroko pojętego sektora mieszkalnictwa. Łącznie udział ubezpieczeń majątkowych w składce przypisanej spółki wzrósł w 2013 roku do prawie 45%, z 39,5%. Jednocześnie dzięki racjonalnej polityce oceny ryzyka (underwritingu) szkodowość ubezpieczeń majątkowych za rok 2013 nie przekroczyła 40% pomimo negatywnego wpływu pojedynczych dużych szkód i letniej fali deszczy nawalnych.
Spółka zanotowała w 2013 roku spadek sprzedaży w ubezpieczeniach komunikacyjnych o 11,7%. Ponad połowa tego spadku była spowodowana efektami jednorazowymi związanymi przede wszystkim z eliminacją z portfela najbardziej nierentownych umów. Pozostała część zmniejszenia sprzedaży wynika z czynników rynkowych. Według oceny spółki, rynek ubezpieczeń komunikacyjnych zanotował w roku 2013 spadek na poziomie 5-6%, co jest wynikiem utrzymującej się wojny cenowej.
- Wiele wskazuje na to, że w roku 2013 spółce udało się zachować 7. pozycję w rankingu ubezpieczycieli komunikacyjnych. W OC awansowała z pozycji 6. na 5., natomiast w AC utrzymała 7. miejsce - dodał Andrzej Jarczyk, prezes zarządu UNIQA.
Zwiększanie udziału w portfelu ubezpieczeń majątkowym, przy jednoczesnym utrzymaniu dobrej jakości bieżącego portfela komunikacyjnego przełożyło się na poprawę wskaźnika szkodowości brutto, który wyniósł w 2013 roku 64,7% i był lepszy o 4,4 pkt proc. od zanotowanego w roku 2012.
UNIQA TU na Życie S.A.
W roku 2013 UNIQA TU na Życie SA osiągnęła bardzo dobre wyniki sprzedażowe wynika z danych finansowych przed audytem. Składka przypisana brutto za cały 2013 rok wyniosła 391,108 mln zł (2012: 321,142 mln zł), co oznacza wzrost na poziomie 22%, czyli znacznie wyższy niż wykazywany przez rynek po 3 kwartałach (ostatnie dostępne dane rynkowe).
- Oceniamy, że UNIQA TU na Życie była jedną z najszybciej rosnących spółek na rynku ubezpieczeń na życie w roku 2013. Wynika to z rozwoju sprzedaży polis z ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w kanale bankowym oraz ubezpieczeń grupowych, których sukces podyktowała nowa strategia, wprowadzona w 2012 r. przekonuje Andrzej Jarczyk.
Wartość składki regularnej wyniosła 93,690 mln zł, co oznacza wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim o 11,7%. Przypis składki jednorazowej zwiększył się o 25%, a wartość składki ukształtowała się na poziomie 297,418 mln zł. W portfelu ubezpieczeń dla składki regularnej dominowały ubezpieczenia grupowe, których udział w portfelu wyniósł 57,5%. Dynamiczne wzrosty przypisu UNIQA TU na Życie zanotowała również w innych grupach produktowych: ubezpieczenia indywidualne, ubezpieczenia z funduszami kapitałowymi czy produkty sprzedawane we współpracy z partnerami leasingowymi. Składka jednorazowa zrealizowana została głównie za sprawą sprzedaży ubezpieczeń z funduszem kapitałowym (unit-linked), których sprzedaż wyniosła 249,814 mln zł (w porównaniu z 106,335mln rok wcześniej).
Dynamiczny rozwój sprzedaży oraz ścisła kontrola poziomu ponoszonych kosztów przyczyniły się do osiągnięcia wyniku finansowego, zgodnego z założeniami. Według wstępnych danych, według stanu na koniec lutego, zysk netto UNIQA TU na Życie S.A. w 2013 roku wyniósł 1,371 mln (2012: 2,240 mln zł). Wynik finansowy brutto ukształtował się na poziomie 1,847 mln zł (2012: 2,782 mln zł).
UNIQA Polska
Grupę UNIQA w Polsce reprezentują spółki UNIQA TU SA oraz UNIQA TU na Życie SA, oferujące ubezpieczenia majątkowe, komunikacyjne i życiowe, zarówno dla klientów indywidualnych, jak i instytucjonalnych.Obecnie UNIQA TU SA zajmuje 5. pozycję na rynku ubezpieczeniowym pod względem wysokości składki przypisanej brutto, która w 2012 wyniosła ponad 1,15 mld zł. Dzięki rozbudowanej sieci sprzedaży oraz zaangażowaniu ponad 3 000 agentów, UNIQA jest blisko klientów, zapewniając im profesjonalne doradztwo i pomoc w wyborze ubezpieczenia. Produkty UNIQA można kupić zarówno w ramach sieci wyłącznej, liczącej około 130 placówek, jak i w multiagencjach oraz u brokerów idealerów samochodowych. Grupa Ubezpieczeniowa UNIQA jest laureatem konkursu Gazety Bankowej w kategorii Przyjazna Firma Ubezpieczeniowa 2011. UNIQA TU SA została uhonorowana przez miesięcznik ekonomiczny Home & Market statuetkami Najlepszy Partner w Biznesie oraz Srebrny Parasol.Inwestorem strategicznym spółek jest europejski holding ubezpieczeniowy o austriackich korzeniach - UNIQA Insurance Group AG.
Grupa UNIQA
Grupa UNIQA należy do wiodących grup ubezpieczeniowych na swoich podstawowych rynkach w Austrii i Europie Środkowo-Wschodniej. 22 000 pracowników i współpracowników obsługuje ponad 9,3 mln klientów w 19 krajach. UNIQA i Raiffeisen Insurance to dwie silne marki, gwarantujące bardzo dobrą podstawę do dalszego rozwoju. UNIQA jest obecna w 15 krajach w regionie Europy Środkowo-Wschodniej: Albanii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Węgrzech, Kosowie, Macedonii, Czarnogórze, Polsce, Rumunii, Rosji, Serbii, Słowacji, Czechach oraz Ukrainie. Do Grupy UNIQA należą również spółki ubezpieczeniowe we Włoszech, Szwajcarii i Liechtensteinie.