Barbie wciąż najpopularniejsza. Ale sprzedaż spada
Dodano:
Mimo rosnącej konkurencji ze strony elektronicznych zabawek tradycyjne lalki i gry nadal są bardzo lubiane przez dzieci i rodziców. Ulubioną zabawką wszystkich dziewczynek, niezmienne od kilkudziesięciu lat, pozostaje lalka Barbie. Ogromną popularnością cieszą się gry planszowe, takie jak Scrabble i Monopoly. Rodzice chętnie kupują je swoim dzieciom, doceniając ich walory edukacyjne i socjalizujące.
Dzieci bardziej interesują się smartfonami i tabletami niż tradycyjnymi zabawkami. Z badań TNS Polska wynika, że blisko połowa Polaków ma smartfon lub tablet. Popularność smartfonów jest najwyższa wśród nastolatków; aż 74 proc. badanych w wieku 15-19 lat przyznało, że posiada taki telefon. Rozwój technologii wymusza zmiany także na rynku zabawek. Producenci starają się do nich dostosowywać.
– Przykładem jest linia Laugh & Learn, która startuje właśnie z nową propozycją zabawek dostosowanych do poziomu rozwoju dziecka. Jest to linia Smart Stages, czyli zabawka może rosnąć z dzieckiem. Rodzic może ustalić, na jakim poziomie rozwoju jest dziecko i wybrać optymalny poziom zabawki, który dopasuje się do interakcji z dzieckiem. Jest to o tyle ciekawe, że zabawka zostaje dłużej w użytkowaniu dziecka. Wydając tę samą kwotę pieniędzy na pojedynczą zabawkę, możemy cieszyć się nią dłużej – mówi Rafał Stępień, marketing menadżer w firmie Mattel, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria.
Ogromną popularnością cieszą się zwłaszcza zabawki interaktywne, które pomagają w rozwoju dzieci. Spełniają one podwójną funkcję: z jednej strony bawią, a z drugiej stanowią narzędzie edukacyjne. Dziecko bawiąc się takimi zabawkami, zdobywa podstawową wiedzę w zakresie nauki liter lub cyfr oraz rozwija swoje zdolności manualne, ćwiczy koncentrację i pogłębia wyobraźnię.
Zdecydowanie najbardziej popularną zabawką wśród dziewczynek jest lalka Barbie. Choć w ostatnim kwartale jej sprzedaż spadła aż o 21 proc., wciąż żaden produkt nie jest w stanie zdetronizować Barbie jako królowej zabawek dla dziewcząt. Znacznie trudniej określić ulubioną zabawkę chłopców, ponieważ są oni bardziej niż dziewczynki podatni na sezonowe trendy.
– Chłopcy są mniej lojalni, co powoduje, że w każdej dekadzie obserwujemy inne produkty, które stają się ich ulubionymi zabawkami. Patrząc na skalę ostatnich 50 lat, było wiele takich produktów, od Action Figures, poprzez klocki Lego, aż po samochody Hot Wheels. Wszystkie te produkty są dalej popularne, ale stopień ich popularności jest każdym okresie inny – mówi Rafał Stępień.
W ostatnich latach rynek rozrywki zdominowały gry komputerowe oraz gry online. Jednak tradycyjne gry planszowe nadal cieszą się popularnością. Rodzice doceniają ich walory edukacyjne oraz możliwość bezpośredniej interakcji pomiędzy członkami rodziny lub przyjaciółmi, jaką zapewniają planszówki. Szczególną popularnością wśród rodziców cieszą się takie gry, jak Monopoly czy Scrabble. Rozwijają one umiejętności logicznego myślenia u dzieci, pobudzają kreatywność i uczą zasad zdrowej rywalizacji.
Newseria.pl