Polacy coraz chętniej płacą kartami
Dodano:
Polacy coraz chętniej korzystają z kart płatniczych. W I półroczu liczba transakcji finalizowanych w ten sposób wzrosła w naszym kraju o 22 proc. Sieć akceptacji wciąż jest mniejsza niż w innych krajach Europy Zachodniej, ale systematycznie rośnie. Siłą napędową są zmieniająca się technologia, nowe produkty oferowane przez dostawców terminali oraz zmiany regulacyjne.
– Polski rynek kart płatniczych na pewno będzie się rozwijał, szczególnie że jest pewna luka pomiędzy Polską a krajami zachodnimi, które są bardziej rozwinięte. Ta luka ma szansę w przeciągu kilku lat zostać zniwelowana – ocenia Rafał Szczechura, dyrektor marketingu na Europę Środkowo-Wschodnią w SIX Payment Services.
Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w I połowie roku liczba transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych wzrosła o jedną piątą w porównaniu z I półroczem 2013 roku.
– Rośniemy zdecydowanie szybciej niż rynki na Zachodzie. Taki dynamiczny rozwój rynku trwa od kilkunastu lat. 22-proc. wzrost w przeciągu roku pokazuje, że faktycznie następuje dynamiczny przyrost transakcji. Zresztą, jeżeli chodzi o liczbę terminali, to też odnotowujemy w ostatnich latach zdecydowany wzrost rok do roku – mówi Rafał Szczechura.
W Polsce działa ponad 350 tys. terminali płatniczych. W przeliczeniu na liczbę mieszkańców to dwa razy mniej niż w krajach strefy euro. Również eksperci oceniają, że na rynku jest miejsce na dwa razy tyle urządzeń. Dlatego firmy z branży liczą na dynamiczny rozwój sieci, również dzięki obniżce prowizji za płatności kartami. Przez ostatnie lata opłaty interchange w Polsce były na jednym z najwyższych poziomów w UE, ale w drodze ustawy w lipcu zostały obniżone do 0,5 proc. Trwają prace nad ich dalszym obniżaniem.
– Jeżeli klienci ze względu na wygodę chcą płacić kartami, to akceptant musi rozpatrywać tę kwestię bardzo poważnie, ponieważ utrata 20 proc. czy 30 proc. transakcji jest zdecydowanym uszczerbkiem w jego portfelu. Co więcej, w Polsce bardzo popularną metodą płatności są płatności zbliżeniowe. Cała transakcja potrafi trwać kilka sekund, więc jest to zdecydowanie najszybsza forma płatności obecna na polskim rynku, a to również stymuluje te wzrosty – podkreśla Szczechura.
Jak podkreśla, wzrosty stymulują również nowe produkty i usługi, które pojawiają się na terminalach. Chodzi np. o terminale zintegrowane z kasami, które eliminują pomyłki kasjerskie, czy zintegrowane z raportowaniem.
Na akceptację kart płatniczych decyduje się coraz więcej podmiotów.
– Korzyści to przede wszystkim krótszy czas obsługi podróżnego przez kasjerkę – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Donata Nowakowska, rzeczniczka Kolei Mazowieckich, które w listopadzie podpisały umowę z SIX Payment Services na obsługę transakcji bezgotówkowych. – Nam jako spółce odchodzą wszelkiego rodzaju koszty związane z transportem gotówki. Natomiast dla podróżnego to duże ułatwienie.
Dzięki umowie Kolei Mazowieckich z SIX Payment Services pasażerowie będą mogli płacić za bilety kartą nie tylko w kasie, lecz także w biletomatach. Jak wyjaśnia Szczechura, w stacjonarnych punktach kasowych terminale są zintegrowane z systemem kasowym Kolei Mazowieckich.
– Ta integracja odgrywa istotną rolę, ponieważ po pierwsze czas całego procesu jest o wiele krótszy niż przy rozwiązaniu niezintegrowanym, a poza tym eliminujemy ewentualne pomyłki kasjerskie, ponieważ dane są automatycznie transferowane z systemu kasowego Kolei do terminala i na terminalu następuje akceptacja przez posiadacza karty. Drugim elementem są transakcje kartowe w biletomatach – wyjaśnia przedstawiciel SIX Payment Services.
W obu tych rozwiązaniach jest możliwość płatności zbliżeniowej, która jest znacznie szybsza i nie wymaga akceptacji PIN-em. Jak wyjaśnia Nowakowska, z płatności kartą już korzysta wielu pasażerów. Dlatego spółka KM planuje kolejne udogodnienia w płatnościach.
– W planach mamy również prowadzenie sprzedaży biletów przez internet oraz wprowadzenie nowego nośnika, jakim będzie Karta Mazowiecka. A oprócz tego planujemy również wprowadzić rozwiązanie pozwalające na to, by nasi podróżni za bilet zakupiony w pociągu również mogli zapłacić kartą – mówi rzeczniczka Kolei Mazowieckich.
Rafał Szczechura podkreśla, że w tym roku SIX Payment Services pozyskał do współpracy wiele innych podmiotów, np. Koleje Wielkopolskie czy sieć sklepów Apart. Coraz istotniejszym segmentem działalności firmy staje się e-commerce – w tym zakresie współpracuje m.in. z Leroy Merlin i Itaką.
– Szczególnie sklepów widać, że następuje pewna zmiana w kierunku sprzedaży wielokanałowej. Jeden sklep czy sieć sklepów korzystają nie tylko z punktów stacjonarnych, lecz także sprzedają w internecie, przez telefon i realizują dostawy na przykład do domu. Właśnie takie rozwiązania oferuje SIX Payment Services, czyli terminale stacjonarne zintegrowane z kasami fiskalnymi, z drugiej strony terminale przenośne, małe i poręczne, a dodatkowo rozwiązania internetowe dla sklepów internetowych oraz call center – podkreśla dyrektor z SIX Payment Services.
SIX w Polsce posiada sieć ok. 32 tys. urządzeń do akceptacji kart, co stanowi prawie 10 proc. rynku.
Newseria.pl
Z danych Narodowego Banku Polskiego wynika, że w I połowie roku liczba transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych wzrosła o jedną piątą w porównaniu z I półroczem 2013 roku.
– Rośniemy zdecydowanie szybciej niż rynki na Zachodzie. Taki dynamiczny rozwój rynku trwa od kilkunastu lat. 22-proc. wzrost w przeciągu roku pokazuje, że faktycznie następuje dynamiczny przyrost transakcji. Zresztą, jeżeli chodzi o liczbę terminali, to też odnotowujemy w ostatnich latach zdecydowany wzrost rok do roku – mówi Rafał Szczechura.
W Polsce działa ponad 350 tys. terminali płatniczych. W przeliczeniu na liczbę mieszkańców to dwa razy mniej niż w krajach strefy euro. Również eksperci oceniają, że na rynku jest miejsce na dwa razy tyle urządzeń. Dlatego firmy z branży liczą na dynamiczny rozwój sieci, również dzięki obniżce prowizji za płatności kartami. Przez ostatnie lata opłaty interchange w Polsce były na jednym z najwyższych poziomów w UE, ale w drodze ustawy w lipcu zostały obniżone do 0,5 proc. Trwają prace nad ich dalszym obniżaniem.
– Jeżeli klienci ze względu na wygodę chcą płacić kartami, to akceptant musi rozpatrywać tę kwestię bardzo poważnie, ponieważ utrata 20 proc. czy 30 proc. transakcji jest zdecydowanym uszczerbkiem w jego portfelu. Co więcej, w Polsce bardzo popularną metodą płatności są płatności zbliżeniowe. Cała transakcja potrafi trwać kilka sekund, więc jest to zdecydowanie najszybsza forma płatności obecna na polskim rynku, a to również stymuluje te wzrosty – podkreśla Szczechura.
Jak podkreśla, wzrosty stymulują również nowe produkty i usługi, które pojawiają się na terminalach. Chodzi np. o terminale zintegrowane z kasami, które eliminują pomyłki kasjerskie, czy zintegrowane z raportowaniem.
Na akceptację kart płatniczych decyduje się coraz więcej podmiotów.
– Korzyści to przede wszystkim krótszy czas obsługi podróżnego przez kasjerkę – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Donata Nowakowska, rzeczniczka Kolei Mazowieckich, które w listopadzie podpisały umowę z SIX Payment Services na obsługę transakcji bezgotówkowych. – Nam jako spółce odchodzą wszelkiego rodzaju koszty związane z transportem gotówki. Natomiast dla podróżnego to duże ułatwienie.
Dzięki umowie Kolei Mazowieckich z SIX Payment Services pasażerowie będą mogli płacić za bilety kartą nie tylko w kasie, lecz także w biletomatach. Jak wyjaśnia Szczechura, w stacjonarnych punktach kasowych terminale są zintegrowane z systemem kasowym Kolei Mazowieckich.
– Ta integracja odgrywa istotną rolę, ponieważ po pierwsze czas całego procesu jest o wiele krótszy niż przy rozwiązaniu niezintegrowanym, a poza tym eliminujemy ewentualne pomyłki kasjerskie, ponieważ dane są automatycznie transferowane z systemu kasowego Kolei do terminala i na terminalu następuje akceptacja przez posiadacza karty. Drugim elementem są transakcje kartowe w biletomatach – wyjaśnia przedstawiciel SIX Payment Services.
W obu tych rozwiązaniach jest możliwość płatności zbliżeniowej, która jest znacznie szybsza i nie wymaga akceptacji PIN-em. Jak wyjaśnia Nowakowska, z płatności kartą już korzysta wielu pasażerów. Dlatego spółka KM planuje kolejne udogodnienia w płatnościach.
– W planach mamy również prowadzenie sprzedaży biletów przez internet oraz wprowadzenie nowego nośnika, jakim będzie Karta Mazowiecka. A oprócz tego planujemy również wprowadzić rozwiązanie pozwalające na to, by nasi podróżni za bilet zakupiony w pociągu również mogli zapłacić kartą – mówi rzeczniczka Kolei Mazowieckich.
Rafał Szczechura podkreśla, że w tym roku SIX Payment Services pozyskał do współpracy wiele innych podmiotów, np. Koleje Wielkopolskie czy sieć sklepów Apart. Coraz istotniejszym segmentem działalności firmy staje się e-commerce – w tym zakresie współpracuje m.in. z Leroy Merlin i Itaką.
– Szczególnie sklepów widać, że następuje pewna zmiana w kierunku sprzedaży wielokanałowej. Jeden sklep czy sieć sklepów korzystają nie tylko z punktów stacjonarnych, lecz także sprzedają w internecie, przez telefon i realizują dostawy na przykład do domu. Właśnie takie rozwiązania oferuje SIX Payment Services, czyli terminale stacjonarne zintegrowane z kasami fiskalnymi, z drugiej strony terminale przenośne, małe i poręczne, a dodatkowo rozwiązania internetowe dla sklepów internetowych oraz call center – podkreśla dyrektor z SIX Payment Services.
SIX w Polsce posiada sieć ok. 32 tys. urządzeń do akceptacji kart, co stanowi prawie 10 proc. rynku.
Newseria.pl