Co ma wspólnego samodzielne bankowanie z oszczędnością pieniędzy? W PKO Banku Polskim – bardzo dużo! Np. wpłacając lub wypłacając pieniądze w urządzeniu należącym do banku (bankomat czy wpłatomat) klient nie zapłaci prowizji. Właściciele PKO Konta dla Młodych mają bezpłatne konto, bezpłatne są również wypłaty i wpłaty gotówki ze wszystkich bankomatów PKO w kraju i wypłaty we wszystkich bankomatach na całym świecie. Dodatkowo od czerwca wystarczą 2 transakcje kartą lub BLIKIEM, aby obsługa karty debetowej wynosiła 0 zł.
PKO Konto za Zero to również bezwarunkowo bezpłatny rachunek. Aby uniknąć opłaty za korzystanie z karty płatniczej wystarczy wykonać za jej pomocą lub BLIK-iem 5 transakcji miesięcznie. Podobna sytuacja dotyczy Przejrzystej karty Kredytowej – aby uniknąć opłaty należy zrobić w ciągu miesiąca transakcje na co najmniej 600 zł.
Co najważniejsze, oprócz pieniędzy oszczędzamy także czas – zamiast poświęcać go na spacer do oddziału większość spraw bankowych załatwimy siedząc wygodnie w domu z poziomu bankowości elektronicznej, jak również aplikacji mobilnej.
Nowoczesne płatności i przelewy
Karta płatnicza, BLIK, płatność zbliżeniowa telefonem, Apple Pay, Google Pay, a na zegarkach Garmin Pay i SwatchPay! To niektóre możliwości, dzięki którym w wygodny i szybki sposób zapłacimy za zakupy stacjonarne lub internetowe, a środki od razu trafiają na konto odbiorcy. Telefon (albo zegarek) mamy przy sobie zawsze, a portfel i gotówkę – niekoniecznie. W smartfonie mamy obecnie i dokumenty, i aplikacje, które w szybki sposób sprawdzą, kiedy mamy najbliższy autobus, a także dostęp do sklepów internetowych, w których kupimy dosłownie wszystko.
Z usługami bankowymi jest podobnie. Przykładowo, zbliżeniowo BLIK-iem zapłacimy we wszystkich terminalach płatniczych w Polsce. C najważniejsze, płatności zbliżeniowe BLIK są bezpłatne, a transakcja jest bezpieczna: sami decydujemy, czy przed każdą płatnością odblokujemy ekran dotykiem palca czy PIN-em.
Bezpłatne wpłaty i wypłaty
Dla klientów PKO Banku Polskiego wpłaty i wypłaty z urządzeń należących do banku są bezpłatne. Sieć urządzeń należących do banku to prawie 3 tys. bankomatów i ponad 1,3 tys. urządzeń z funkcją wpłaty. Korzystając z tych rozwiązań klienci nie ponoszą żadnych dodatkowych kosztów związanych np. z prowizją. Należy w tym miejscu podkreślić, że w przypadku większości kont PKO Banku Polskiego wypłaty BLIK-iem nawet z obcych bankomatów są bezpłatne. Informacje o dostępnych urządzeniach z łatwością możemy sprawdzić na stronie banku.
Elektroniczna korespondencja
Dlaczego warto zamienić tradycyjne dokumenty papierowe na wygodne rozwiązanie elektroniczne? Po pierwsze, jest to bezpieczne i szybkie rozwiązanie. Nasze dokumenty są widoczne po zalogowaniu do aplikacji IKO, serwisu transakcyjnego iPKO lub w mailu. Po drugie, takie rozwiązanie jest proste. Wystarczy kilka kliknięć w IKO lub iPKO. Po trzecie – i dla wielu najważniejsze – dokumenty przysyłane elektronicznie to sposób na oszczędzenie ilości papieru i zmniejszenia wycinki drzew, czyli jesteśmy bardziej ekologiczni.
Aby zacząć odbierać wyciągi elektronicznie wystarczy po zalogowaniu w serwisie transakcyjnym iPKO wybrać „Moje produkty”, a następnie „konta”. Wybieramy konto, które nas interesuje i przechodzimy do zakładki „Szczegóły”. Na dole strony w sekcji „Wyciągi” należy zaznaczyć „Zmień na elektroniczne” i gotowe.
Możemy również zmienić formę korespondencji na elektroniczną w aplikacji mobilnej IKO. W ustawieniach należy wybrać „Moje dane”, a następnie przejść do „Korespondencji” i wybrać „Zmień”. A aby zacząć odbierać elektronicznie pozostałą bankową korespondencję (np. regulaminy, zmiany w cennikach) najpierw musimy sprawdzić, czy w iPKO mamy podany nasz aktualny numer telefonu i adres e-mail i wyrazić zgodę na marketing elektroniczny.
W podobny sposób możemy odbierać zestawienia transakcji karty kredytowej na e-mail, zamienić papierowe listy o kredycie hipotecznym, o swoich funduszach inwestycyjnych i lokatach strukturyzowanych, o pożyczce lub kredycie gotówkowym na e-mail.
Online i mobilnie. Czyli jak?
Czasy, w których aby zlecić przelew czy zapłacić rachunek należało udać się do najbliższej bankowej placówki dawno już minęły. Obecnie nawet osoby starsze chętniej korzystają z rozwiązań zdalnych. Młodzi klienci najchętniej sięgają po smartfony, a osoby powyżej 50 roku życia statystycznie częściej korzystają z serwisu transakcyjnego. Obecnie ponad 90 proc. klientów PKO Banku Polskiego ma dostęp do serwisu internetowego iPKO.
Za pomocą iPKO nie tylko zrobimy przelew, sprawdzimy saldo czy zamówimy kartę debetową. W iPKO m.in. wymienimy walutę w kantorze internetowym, doładujemy telefon, kupimy bilet na mecz oraz kartę podarunkową (np. doładowującą subskrypcję PlayStation czy Spotify!), otworzymy dziecku konto, podejrzymy nasze rachunki z innych banków, ubezpieczymy mieszkanie czy zastrzeżemy kartę, jeśli nam zaginie. Ale nie tylko sprawy bankowe załatwimy poprzez serwis transakcyjny. W iPKO złożymy wniosek o 500+, Dobry Start, dofinansowanie pobytu w żłobku dla naszego dziecka, czy zalogujemy się do PUE ZUS. A to tylko niektóre możliwości.
Podobną sytuację mamy z aplikacją mobilną IKO, dzięki której w szybki sposób zrobimy każdy przelew, ale także kupimy bilet na przejazd komunikacją miejską oraz zapłacimy za parkowanie, a w trasie – za przejazd płatnymi odcinkami autostrad. W IKO możemy także podpiąć konta z innych banków, dzięki czemu będziemy mieć dostęp do naszych finansów w jednym miejscu.
Mimo wszystko potrzebna pomoc
Bank systematycznie cyfryzuje większość procesów. Ostatnie lata to czas transformacji sieci, w tym unowocześniania placówek, zmian w lokalizacji niektórych oddziałów na atrakcyjniejsze oraz koncentracji na hybrydowym, czyli także cyfrowym, modelu obsługi. Dlatego w swoich oddziałach, które w ostatnim czasie przeszły modernizację lub zostały przeniesione do innych, dogodniejszych lokalizacji ustawiane są internetowe stanowiska samoobsługowe. Będzie ich więcej.
W takich stanowiskach klient może np. sprawdzić historię rachunku czy zlecić przelew – w razie potrzeby w asyście pracownika banku. Jeśli ktoś chciałby skorzystać z cyfrowej bankowości, ale dotychczas bał się zapytać o szczegóły to doradcy na miejscu dokładnie wyjaśnią „jak to się robi”, czyli np. jak łatwo i wygodnie można korzystać z aplikacji mobilnej IKO, czyli bankowości w telefonie albo jak nie dać się oszukać cyberprzestępcom.
Klienci w oddziałach nadal chętnie korzystają ze wsparcia doradców, kiedy zakładają konta, biorą pożyczki gotówkowe, kupują ubezpieczenia samochodów i nieruchomości oraz zamawiają karty kredytowe. Przychodzą także do placówek banku, by załatwić sprawy spadkowe, zastrzec zgubioną lub skradzioną kartę, dopisać współwłaściciela lub pełnomocnika do swojego konta; stacjonarnie otwierają też konta dla dzieci (PKO Konto Dziecka lub PKO Konto Pierwsze). Także biorąc kredyt hipoteczny klienci przychodzą do oddziałów po wsparcie doświadczonego doradcy, który profesjonalnie i przystępnie wyjaśnia wszelkie szczegóły i ułatwia klientowi przejście przez proces brania takiego kredytu.
W 2021 r. bank wprowadził możliwość umawiania spotkań z doradcą zdalnie (w formie telefonicznej i wideorozmowy) lub w oddziale poprzez stronę pkobp.pl. Od maja 2022 r. można umówić takie spotkanie również w serwisie iPKO.
Zachęcamy do obserwowania profilu PKO Banku Polskiego i śledzenia hasztagu #SamodzielneBankowanie w mediach społecznościowych, aby uzyskać więcej porad.