Podczas ostatniego posiedzenia w tym roku rząd przyjął uchwałę zmieniającą uchwałę w sprawie ustanowienia programu wieloletniego – „Program inwestycyjny Centralny Port Komunikacyjny. Etap II. 2024–2030”, przedłożoną przez Pełnomocnika Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.
– Rząd zaktualizował ramy finansowe i czasowe, a także warunki realizacji zamierzeń dotyczących Centralnego Portu Komunikacyjnego na lata 2024-2032 – poinformowano w komunikacie zamieszczonym na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
W uchwale ujęte zostały działania polegające na kontynuacji prac przygotowawczych i projektowych, a także rozpoczęciu i zakończeniu zasadniczych robót budowlanych dotyczących budowy CPK. Kancelaria premiera wyjaśnia, że chodzi również o kluczowe inwestycje kolejowe, drogowe i projekty związane bezpośrednio z uruchomieniem lotniska.
– Nowy harmonogram przewiduje, że do końca 2032 roku uruchomiony zostanie pierwszy etap Lotniska CPK i Kolei Dużych Prędkości (KDP) między Warszawą, CPK i Łodzią. Zaawansowane będą także prace budowlane na odcinkach KDP do Wrocławia i Poznania (w ramach programu „Polska w 100 minut” dojazd do tych miast zajmie z Warszawy docelowo ok. 100 min.) – podano w komunikacie.
Ile będzie kosztować CPK?
Rząd zaktualizował także łączny koszt programu CPK do 2032 roku. Został on oszacowany na 131,7 mld zł. – Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych (np. długu bankowego, czy obligacji emitowanych przez spółkę CPK) – poinformowano w komunikacie.
W komunikacie wskazano również m.in., że uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób – jak podkreśla kancelaria premiera – zapewniona zostanie rentowność CPK.
Czytaj też:
Lotnisko Chopina z kolejnym rekordem. Ma się czym pochwalićCzytaj też:
Polacy ocenili rok Donalda Tuska w roli premiera. Co czwarta osoba wystawiła naganę