Toyota odzyskuje siły po serii ciosów

Toyota odzyskuje siły po serii ciosów

Dodano:   /  Zmieniono: 
W zeszłym roku Toyota wypuściła na rynek 7,95 mln samochodów. Z takim wynikiem straciła wcześniejszą pozycję największego producenta aut na świecie. 123RF
Do niedawna największy producent samochodów na świecie restrukturyzuje się i wierzy w odzyskanie dobrej kondycji po problemach spowodowanych m.in. trzęsieniem ziemi w Japonii i późniejszą powodzią w Tajlandii.
Chociaż ostatni kwartał 2011 r. Toyota zakończyła spadkiem zysku o 13,5 proc., do 81 mld jenów (około 1 mld dol.), koncern podniósł swoje prognozy na ten rok. Przewidywaną liczbę sprzedanych samochodów firma zwiększyła z 7,38 mln do 7,41 mln sztuk. Zysk powinien sięgnąć 200 mld jenów (blisko 2,6 mld dol.), a nie 180 mld jenów (prawie 2,3 mld dol.), jak wcześniej szacowano.

Oznacza to, że japoński koncern odzyskuje siły po bardzo złym ubiegłym roku, obfitującym w różnego rodzaju klęski. Na początku Toyota musiała sprawdzić 8 mln aut po doniesieniach medialnych o rzekomym samoczynnym przyspieszaniu pojazdów. W marcu ucierpiała z powodu trzęsienia ziemi i tsunami, które nawiedziło Japonię i zniszczyło kilkaset fabryk poddostawców Toyoty. Kilka miesięcy później, gdy zakłady w Japonii ponownie uruchomiły produkcję, katastrofalna powódź w Tajlandii wstrzymała dostawy części z tamtejszych wytwórni. Do klęsk żywiołowych dołożył się wysoki kurs jena, który hamował japoński eksport.

W zeszłym roku Toyota wypuściła na rynek 7,95 mln samochodów. Z takim wynikiem straciła wcześniejszą pozycję największego producenta aut na świecie na korzyść nie tylko General Motors (ponad 9 mln sztuk), ale także Volkswagena (ponad 8 mln).

? Nasze wyniki finansowe są gorsze niż dwa?trzy lata temu, ale nadal jesteśmy dochodową firmą. Ten rok będzie dobry, a następny bardzo dobry ? mówi Jacek Pawlak, prezes Toyota Motor Poland w wywiadzie dla 'Bloomberg Businessweek Polska'. W minionym roku (dane za okres styczeń?październik) pod względem liczby sprzedanych aut w Polsce Toyota zajmowała piąte miejsce po Škodzie, Fordzie, Oplu i Volkswagenie. Japońska firma sprzedała ponad 15,5 tys. aut, co dało jej 6,39 proc. udziału w rynku.