Polacy chcą robić zdjęcia półprofesjonalne

Polacy chcą robić zdjęcia półprofesjonalne

Dodano:   /  Zmieniono: 
Mimo że zainteresowanie kompaktami spadło i nie jest tak duże jak w poprzednich latach, aparaty tego typu ciągle cieszą się w branży największą popularnością 123RF 
W zeszłym roku po raz pierwszy od dawna spadło zainteresowanie cyfrówkami, zarówno popularnymi kompaktami, jak i profesjonalnymi lustrzankami. Coraz większym powodzeniem natomiast cieszą się modele tzw. półprofesjonalne z wymienną optyką, ale kompaktowym korpusem wynika z raportu porównywarki internetowej Ceneo.pl.
Mimo że zainteresowanie kompaktami spadło i nie jest tak duże jak w poprzednich latach, aparaty tego typu ciągle cieszą się w branży największą popularnością. W samym serwisie Ceneo firmy oferują aż 1,9 tys. różnych modeli, a klienci coraz częściej decydują się na te z górnej półki ? za ponad 1 tys. zł (wybiera je ok. 44 proc. nabywców). W tej kategorii liczą się trzy marki: Sony (19 proc. rynku), Canon (18 proc.) i Nikon (18 proc.).

Na rynku profesjonalnych lustrzanek siły wiodących producentów rozłożone są nieco inaczej. Tutaj niekwestionowanym liderem jest Nikon, którego modele stanowią aż 48 proc. najpopularniejszych ofert na Ceneo. Następny jest Canon (34 proc.), a trzecie miejsce zajmuje Sony (10 proc.), który od dłuższego czasu aspiruje do  zaistnienia w branży profesjonalnej fotografii.

Na rynku lustrzanek największym zainteresowaniem cieszą się te ze średniej półki, w przedziale cenowym 2?3,5 tys. zł (35 proc.). Te powyżej 4 tys. stanowią 22,5 proc. najpopularniejszych ofert. Ciekawostką jest to, że aż 6 proc. osób interesuje się sprzętem kosztującym ok. 11 tys. zł.

Z raportu wynika, że coraz więcej osób szuka czegoś pośredniego między kompaktem a profesjonalnym sprzętem. Stąd zainteresowanie modelami z wymienną optyką. Obecnie w serwisie dostępnych jest ok. 200 tego typu modeli, czyli 2 razy więcej niż przed rokiem. Kosztują od kilkuset złotych do 5 tys. zł. Najlepiej sprzedają się te w cenie 1,5?2 tys. zł.

Mimo że zwiększyła się dynamika rozwoju jednej z gałęzi branży fotograficznej, nie oznacza to, że cały rynek jest w dobrej kondycji. Według Joanny Bilińskiej z Ceneo.pl boryka się on z dwoma ważnymi problemami. ? Po pierwsze, rynek fotografii cyfrowej jest nasycony sprzętem. Po drugie, rośnie rynek smartfonów wyposażanych w aparaty fotograficzne coraz lepszej jakości. Zdjęcie ze smartfonu obecnie dorównuje jakością niejednej fotce ze zwykłej cyfrówki ? twierdzi.