Chińczycy przejęli amerykańskie kino

Chińczycy przejęli amerykańskie kino

Dodano:   /  Zmieniono: 
Kino staje się ulubioną rozrywką także chińskiej klasy średniej. W zeszłym roku dochód ze sprzedaży biletów wzrósł o 30 proc., do 2,1 mld dol. 123RF
To się nazywa wejście smoka na amerykański rynek. Chiński koncern Wanda Group przejął drugą co do wielkości sieć kin w USA i Kanadzie za 2,6 mld dol.
AMC Entertainment Holdings, która istnieje od lat 20. zeszłego wieku, sprzedała chińskiemu inwestorowi 346 multipleksów z ponad 5 tysiącami sal kinowych. Koncern Wanda Group zaczął inwestować w przemysł filmowy w 2005 r. Dotychczas miał 86 luksusowych kin z 730 ekranami. Jego właściciel Wang Jianlin zapowiedział, że dołoży jeszcze pół miliarda dolarów, aby wzmocnić AMC, które w IV kwartale poniosło stratę w wysokości 73 mln dol.

To pierwsza inwestycja koncernu poza granicami kraju, która od razu ustawia go na pozycji dominatora na rynku kin w USA i Kanadzie, gdzie co roku kinomani wydają na bilety ponad 10 mld dol.

Kino staje się ulubioną rozrywką także chińskiej klasy średniej. W zeszłym roku dochód ze sprzedaży biletów wzrósł o 30 proc., do 2,1 mld dol. Ale to jeszcze nie zaspokaja popytu. Dlatego chińskie władze planują zwiększenie liczby kin do 20 tys. w 2015 r. i do 40 tys. w 2040 r. Obecnie jest ich 6,3 tys. (według EntGroup). Stany Zjednoczone mają obecnie 39,5 tys. sal, jak podaje Motion Picture Association of America.

Chiny wyprzedziły już Japonię i dziś są drugim po USA rynkiem dystrybucji filmów z Hollywood. Dwa dni temu ogłoszono, że rząd zezwala na zwiększenie importu amerykańskich produkcji. Celem jest pozyskanie dodatkowych pieniędzy na budowę w kraju studiów filmowych.