Pierwszy w Polsce fabularny program edukacyjny

Pierwszy w Polsce fabularny program edukacyjny

Dodano:   /  Zmieniono: 
fot. infoWire.pl Źródło: InfoWire.pl

Czy edukacja musi być nudna? Niekoniecznie! Wraz z początkiem roku szkolnego ruszył pierwszy w Polsce fabularny programem edukacyjny. Będzie dotyczył zdrowego żywienia - wiedza na temat zasad odżywiania, szukania informacji o składzie produktów, sposobach przetwarzania żywności czy bilansowaniu diety została przygotowana w atrakcyjnej formie gry, z fabularnym scenariuszem, zadaniami i wyzwaniami oraz mobilizującą rywalizacją. Chętni uczniowie podstawówek i gimnazjów wcielą się w role graczy zbierających punkty i odkrywających wyjątkowy świat gry, a nauczyciele zostaną ich przewodnikami po atrakcyjnie podanej wiedzy. Projekt przygotowała fundacja Tesco dla Szkół, a jego partnerem jest m.in. firma Funiversity specjalizująca się w niestandardowej, kreatywnej edukacji poprzez zabawę.

Z badań* wynika, że o ile polskie dzieci mają dość dobrą wiedzę na temat owoców i warzyw (na szkolną ,,4"), to już słabo znają się na produktach przetworzonych (,,3+") i zupełnie oblewają egzamin z wiedzy o produktach pochodzenia zwierzęcego (,,2+"). Prawie 80% dzieci uważa na przykład, że niezbędnym składnikiem makaronu jest jajko, a 1/3 myli proces produkcji masła i sera. Co trzecie dziecko uważa, że arbuz to tradycyjny polski owoc. 15% gimnazjalistów sądzi, że masło robi się z oleju...

Jeśli nie nauczymy wiedzy o zdrowym żywieniu i świadomej konsumpcji dzieci, nie mam szans wychować zdrowych nastolatków i dorosłych. Tematykę tę podejmuje więc 13 już edycja programu edukacyjnego Tesco dla Szkół. ,,Naszym celem jest nie tylko przekazanie dzieciom ważnej wiedzy, ale przede wszystkim przekonanie ich do zmiany postaw i nawyków. W ubiegłych latach udało nam się m.in. przekonać ponad 6000 dzieci, że należy szanować żywność, dzięki czemu problem marnowania drugich śniadań w ich szkołach zmniejszył się o połowę"- mówi Marta Marczuk-Komiszke z Tesco Polska - ,,W tym roku odkryjemy przed dziećmi tajniki powstawania żywności, która trafia na ich talerz i nauczymy je, gdzie szukać ważnych informacji o pochodzeniu i składzie produktów. Ale przede wszystkim zamierzamy doprowadzić do tego, że będą na co dzień zwracały uwagę na to, co jedzą - skąd do nich trafiło, z czego się składa i jak zostało przetworzone - i staną się bardziej świadomymi konsumentami".

Tegoroczna edycja Tesco dla Szkół - ,,Przyszłość na talerzu" została przygotowana wyjątkowo. Będzie to po raz pierwszy w Polsce formuła rozbudowanego fabularnego programu edukacyjnego - z całym scenariuszem gry, licznymi zadaniami i wyzwaniami. Na nauczycieli czekają merytoryczne pomoce i instrukcje przygotowane przez ekspertów programu (Federacja Polskich Banków Żywności, Fundacja British Council, Szkoła Gotowania dla Dzieci Little Chef oraz Funiversity). Najlepsze zespoły mają szansę zdobyć dla swoich klas i szkół cenne nagrody, wśród których są na przykład zestawy sprzętu multimedialnego, pomoce naukowe oraz warsztaty i pokazy eksperymentów.

Ambitny projekt wsparła firma Funiversity, która na co dzień zajmuje się kreatywną, nieszablonową edukacją - organizuje pokazy i cykle warsztatów naukowych, produkuje zabawki edukacyjne oraz zestawy do samodzielnego przeprowadzania przez nauczycieli angażujących uczniów lekcji opartych o eksperymenty. ,,Kiedy usłyszeliśmy o założeniach tego projektu, bardzo chcieliśmy być jego częścią" - mówi Jarek Wasilewski, założyciel Funiversity - ,,To jest przecież misja, jaką sobie postawiliśmy w naszej firmie: nauczać trudnych rzeczy w tak atrakcyjny sposób, żeby dzieci dobrze się bawiły i z ochotą przyjmowały nowe informacje". Funiversity wsparło więc organizatorów swoim doświadczeniem przy przygotowaniu scenariuszy lekcji, opracowało także kilka wyzwań dodatkowych dla uczniów oraz część zadań dla nauczycieli w ramach ,,ścieżki laboratorium". Przekazane przez Funiversity zestawy klasowe do przeprowadzania eksperymentów fizycznych i chemicznych wzbogaciły natomiast pulę nagród.

* ,,Przyszłość na talerzu" - badanie ilościowe na temat wiedzy dzieci w Polsce o żywności przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 871 dzieci w wieku 6-15 lat. Badanie na zlecenie Tesco dla Szkół przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison w sierpniu 2015 r.


dostarczył infoWire.pl