Według informacji dziennika, francuski koncern DNCS, który oferuje okręty klasy Scorpene i uważany był początkowo za faworyta, stracił pozycję w związku z reakcją Francuzów na brak sukcesu rozmów offsetowych oraz niepodpisanie kontraktu na śmigłowce wielozadaniowe EC725 Caracal. Francuzi dołączyli do niemieckiej firmy ThyssenKrupp Marine Systems, która oferuje jednostki klasy HDW i zdaniem ekspertów nie ma szans na zwycięstwo w postępowaniu przetargowym.
Szansa dla Szwedów
Sytuacja, która wytworzyła się w związku z przetargiem na śmigłowce, stworzyła dogodne warunki dla szwedzkiego koncernu Saab. Skandynawowie oferuję okręty klasy A-26. Co więcej, Szwedzi zawarli porozumienia z polskim przemysłem zbrojeniowym w kilku sektorach.
Program "Orka" przewiduje zakup przez Polskę 3 okrętów podwodnych dla Marynarki Wojennej za kwotę 10 miliardów złotych. Pierwszy z okrętów powinien dołączyć do floty już w 2019 roku.
A-26
Okręty klasy A-26 są w założeniu jednostkami budowanymi w oparciu o technologię stealth, co powoduje, iż są trudno wykrywalne podczas prowadzenia działań. Ponadto zdolne są do działań na wodach płytkich, a silnik może pracować bez dostępu powietrza atmosferycznego. Uzbrojone są one w 15 torped i pocisków manewrujących NSM.