– Dwa tygodnie temu w Budapeszcie odbył się bardzo udany szczyt Grupy Wyszehradzkiej. (...) Najważniejszym z ustaleń jest linia kolejowa wysokiej prędkości Warszawa-Budapeszt przez Kraków Brono i Pragę. Uzgodniliśmy, że będziemy prowadzić stałe konsultacje. Chcemy działać szybko – mówił szef węgierskiego MSZ.
Temat budowy kolei dużych prędkości między Warszawą a Budapesztem to jedna z głównych kwestii poruszonych między ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem a ministrem spraw zagranicznych i handlu Węgier Peterem Szijjarto, które odbyły się 8 lutego w Warszawie.
Kolej dużych prędkości w Polsce była dotychczas analizowana jako połączenie na osi wschód-zachód. Prace studialne nad KDP zostały wstrzymane w 2011 przez ówczesnego ministra Sławomira Nowaka. Obecny rząd myśli o kolei szerzej, jako o systemie komunikacyjnym łączącym Polskę z naszymi sąsiadami.
Analizy węgierskie zakładają, że dzięki budowie kolei dużych prędkości między Warszawą a Budapesztem, czas podróży na tej trasie może się skrócić do ok. 4 godzin. Podczas wizyty w Warszawie minister Sziijarto podkreślił, że Węgry prowadzą rozmowy o budowie połączenia systemem KDP także ze swoimi południowymi sąsiadami, czyli Rumunią.