Wg gazet mocne alkohole i likiery zdrożały prawie o połowę, wina o 30 proc. a piwa o kilkanaście procent.
„Rzeczpospolita” powołuje się na badania Hiper-Com Poland i platformy UCE RESEARCH. Wynika z nich, że hurtowa cena alkoholu poszła o niemal 60 proc. w górę. Z kolei w hipermarketach podwyżki sięgnęły 10 proc. a w dyskontach i supermarketach doszło do obniżki (o 34,5 proc. i ok. 8 proc.).
40-procentowa podwyżka 40-procenowej substancji
Jak podaje „Rz” za międzynarodową agencją badawczo-analityczną Hiper-Com Poland i platformą UCE RESEARCH, z analizy 255 tys. cen wynika, że alkohol zdrożał o 39,5 proc.
„Rzeczpospolita” cytuje Krzysztofa Zycha z UCE RESEARCH: – Jedną z głównych przyczyn jest wzrost zarówno podatku akcyzowego na alkohol, jak i handlowego na przestrzeni jednego roku. Zwiększyła się też opłata cukrowa. To wszystko mocno wywindowało ceny w sklepach.
Dyskonty mimo wszystko obniżyły ceny
Jak podaje dalej periodyk, podwyżka w hurtowniach jest też efektem zmniejszenia zamówień ze strony rynku HoReCa. By powetować straty na hotelach, restauracjach i cateringu, doszło do podwyżki.
Skąd obniżki w dyskontach i supermarketach? Wg specjalistów wynika to z mocnej pozycji rynkowej wyżej wymienionych, która pozwala na negocjację korzystnych warunków dostaw.
Czytaj też:
Podwyżka cen mieszkań. Polskie miasta na czele smutnego rankingu