W poniedziałkowym komunikacie Urząd podał, że wszczęte w maju 2006 roku postępowanie przeciwko LG Electronics z Mławy wykazało, że spółka naruszyła zbiorowe interesy konsumentów poprzez nierzetelne informowanie o produkcie. UOKiK zakwestionował opakowania telewizorów, których od 2004 roku spółka wyprodukowała i wprowadziła na rynek ponad 37 tys.
Zdaniem UOKiK, informacje zawarte na opakowaniu mogą powodować mylne wrażenie co do rozmiarów telewizorów - przekonanie, że ekran jest większy, niż w rzeczywistości.
Jak ustalił Urząd, opakowania telewizorów pojawiają się w akcjach reklamujących produkt; ponadto w wielu sklepach standardem jest umieszczanie zapakowanych telewizorów w miejscu sprzedaży.
"W toku postępowania prezes UOKiK uznał, że producent stosuje opakowania telewizorów, które wprowadzają konsumentów w błąd co do istotnej cechy towaru - wielkości obrazu widzialnego" - podał Urząd.
Urząd podkreślił, że podstawowym prawem konsumenta jest możliwość uzyskania pełnej informacji o oferowanych towarach. Obowiązkiem przedsiębiorcy jest natomiast przekazanie informacji odzwierciedlających cechy produktów.
"Trudno wymagać od konsumenta, by na zakupy sprzętu TV wybierał się z miarką ułatwiającą sprawdzenie, czy podawane przez producenta wielkości ekranów są prawdziwe" - czytamy w informacji.
Ponieważ postępowanie zostało wszczęte na podstawie przepisów "starej" ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, na przedsiębiorcę nie nałożono kary pieniężnej.
Decyzja Urzędu nie jest ostateczna; przedsiębiorcy przysługuje odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
pap, ss