Jak podaje GUS, sprzedaż detaliczna w ujęciu rocznym wzrosła o 1,6 proc. Analitycy zakładali wzrost na poziomie 0,3 proc.
„Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. była o 2 proc. wyższa w porównaniu z październikiem br”. – czytamy w komunikacie.
Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w listopadzie była wyższa niż przed rokiem o 18,4 proc. i wyższa o 0,3 proc. w ujęciu miesięcznym.
„W listopadzie 2022 r. największy wzrost sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2021 r. podobnie jak w poprzednich dwóch miesiącach odnotowały jednostki handlujące tekstyliami, odzieżą, obuwiem (o 18,9 proc. wobec wzrostu o 55,8 proc. przed rokiem). Sprzedaż wzrosła również w następujących prezentowanych grupach: 'farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny' (o 6,1 proc.), 'żywność, napoje i wyroby tytoniowe' (o 4,8 proc.), 'pozostałe' (o 1,5 proc.). Najgłębszy spadek sprzedaży utrzymał się w podmiotach sprzedających paliwa stałe, ciekłe i gazowe (o 14,4 proc.)” – informuje GUS.
Handel w internecie
GUS poinformował też, że udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 11,9 proc. w listopadzie 2022 r. Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 25,2% w ujęciu miesięcznym.
„W listopadzie 2022 r. w porównaniu z październikiem br. odnotowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 25,2 proc.). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży 'ogółem' zwiększył się z 9,5 proc. w październiku br. do 11,9 proc. w listopadzie br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (z 26 proc. przed miesiącem do 31,5 proc.), 'meble, rtv, agd' (odpowiednio z 16,6 proc. do 21,1 proc.) oraz 'tekstylia, odzież, obuwie' (z 22,7 proc. do 27,2 proc.)” – czytamy w komunikacie.