Polacy kupują coraz mniej. Są najnowsze dane

Polacy kupują coraz mniej. Są najnowsze dane

Pomidory w dyskoncie. Niskie ceny zaskoczyły klientów
Pomidory w dyskoncie. Niskie ceny zaskoczyły klientów Źródło:WPROST.pl
Sprzedaż detaliczna (w cenach stałych) spadła o 4 proc. rok do roku — podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). W ujęciu miesięcznym odnotowano wzrost o 1,9 proc.

„Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 4 proc. (wobec wzrostu o 2 proc. w lipcu 2022 r.). W porównaniu z czerwcem 2023 r. notowano wzrost sprzedaży detalicznej o 1,9 proc. W okresie styczeń-lipiec 2023 r. sprzedaż zmalała w ujęciu rocznym o 5,4 proc. (w 2022 r. wzrost o 8,0 proc.)” – czytamy w komunikacie. Po wyeliminowaniu wpływu czynników o charakterze sezonowym sprzedaż detaliczna w cenach stałych w lipcu 2023 r. była o 1,3 proc. wyższa w porównaniu z czerwcem br.

Kupujemy mniej książek i prasy

Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących w lipcu była wyższa niż przed rokiem o 2,1 proc. i o 1,2 proc. w ujęciu miesięcznym.

„W lipcu 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. utrzymał się w jednostkach z grupy 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (o 13,6 proc. wobec spadku o 1,9 proc. przed rokiem). Znaczne zmniejszenie sprzedaży odnotowano również w grupach 'meble, rtv, agd' (o 11,6 proc.) oraz 'pozostałe' (o 11,4 proc.). Jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek o 4,2 proc”. – czytamy w komunikacie GUS.

Chętniej kupujemy przez internet

Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (ceny bieżące) wzrósł do 7,9 proc. w lipcu br. z 7,7 proc. przed miesiącem, podał Główny Urząd Statystyczny (GUS). Wartość sprzedaży przez internet wzrosła o 4 proc. w ujęciu miesięcznym.

„W lipcu w porównaniu z czerwcem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących (o 4 proc.). Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży 'ogółem' zwiększył się z 7,7 proc. w czerwcu 2023 r. do 7,9 proc. w lipcu br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: 'tekstylia, odzież, obuwie' (z 16,9 proc. przed miesiącem do 18,6 proc.), 'prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach' (odpowiednio z 21,2 proc. do 21,8 proc.) oraz 'meble, rtv, agd' (z 14,4 proc. do 15 proc.)” – czytamy w komunikacie.

Źródło: ISBnews