Terminal 2 jednak przed 28 marca

Terminal 2 jednak przed 28 marca

Dodano:   /  Zmieniono: 
Terminal 2 na warszawskim lotnisku na Okęciu zostanie uruchomiony przed 28 marca - poinformował rzecznik prasowy Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Artur Burak. W terminalu prowadzone są prace wykończeniowe.

Zastępca dyrektora Biura Rozbudowy Portu Lotniczego Andrzej Warchoł podczas konferencji prasowej, na której zaprezentowano dziennikarzom nowy terminal, powiedział, że obecnie wykonywane są prace instalacyjne. Chodzi o montaż urządzeń wzmacniających dźwiękowy system ostrzegawczy (był to jeden z powodów opóźnień w odbiorze Terminalu 2 od poprzedniego wykonawcy).

Warchoł poinformował także, że zostanie wymienionych 38 okien ze stałych na uchylne, tak by w przypadku zagrożenia pożarowego okna mogły uchylić się automatycznie wpuszczając powietrze. Instalacja nowych okien zacznie się w najbliższym czasie.

W terminalu prowadzone są także roboty wykończeniowe, dotyczą one części komercyjnej, czyli sklepów i kawiarni. Jak zaznaczył zastępca dyrektora ds. handlowych PLL Rafał Bielecki, na lotnisku powstanie m.in. jeden z największych sklepów w Europie z towarami wolnocłowymi - z alkoholem, kosmetykami, papierosami, sprzętem elektronicznym.

Burak podkreślił, że obecnie najważniejsze jest zakończenie inwestycji Terminalu 2. Ale w dalszej kolejności planowana jest budowa tzw. pirsu centralnego, czyli pasażu, od którego będą odchodziły "rękawy" do samolotów.

Pod koniec marca lotniska zostaną włączone do strefy Schengen. Jak poinformował główny specjalista ds. technologii Ryszard Jędruch, we wrześniu warszawski terminal został pozytywnie oceniony przez ekspertów Komisji Europejskiej pod względem rozwiązań technicznych, które są niezbędne do włączenia portu lotniczego do strefy Schengen. Dodał, że takie kontrole odbywały się kilka razy.

Jak wyjaśnił Burak, zniesienie kontroli paszportowej na lotniskach nie sprawi, że pasażer będzie anonimowy. Będzie on musiał udowodnić swoją tożsamość np. przy odprawie biletowej.

Uruchomienie nowego terminalu, nie oznacza zamknięcia dotychczasowych terminali. W Terminalu 1 nadal będą odprawiani podróżni, podobnie jak w terminalu Etiuda, z którego obecnie korzystają tanie linie lotnicze. Natomiast wszyscy przylatujący pasażerowie będą obsługiwani, w czynnej od kilku miesięcy, dolnej części Terminalu 2.

Termin oddania Terminalu 2 do użytku przekładano już kilkakrotnie, m.in. z listopada 2005 r. na kwiecień 2006 r., potem na koniec 2006 roku. Potem wymieniano połowę 2007 r. i listopad 2007 r.

Wykonawcą budynku było konsorcjum Ferrovial Agroman-Budimex- Estudio Lamela, które nie wywiązało się z umowy. W ocenie PPL, wykonawca nie był zdolny do sprawnego zakończenia budowy oraz nie dawał gwarancji, że jakikolwiek nowy termin zakończenia rozbudowy mógłby być dotrzymany. W związku z tym w październiku 2007 r. umowa została rozwiązana, a Porty Lotnicze zdecydowały się na dokończenie budowy "własnymi siłami".

Dzięki nowemu terminalowi z warszawskiego lotniska będzie mogło skorzystać 12 mln pasażerów rocznie (w 2005 r. z Terminalu 1 skorzystało 7,1 mln osób, choć jest on obliczony na 3,5 mln). Powierzchnia nowego terminalu wynosi 110 tys. m kw., ponad dwa razy więcej niż Terminalu 1.

ab, pap