UOKiK: nienależne opłaty bankowe

UOKiK: nienależne opłaty bankowe

Dodano:   /  Zmieniono: 
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) stwierdził nieprawidłowości przy pobieraniu opłat bankowych. Chodzi m.in. o opłaty pobierane za wpłaty gotówki na własny rachunek w kasie banku.

W piątek na konferencji prasowej przedstawiciele UOKiK podali, że pobieranie takich opłat to często wykorzystywane przez banki dodatkowe obciążenia finansowe.

UOKiK skontrolował w sumie ponad 100 wzorców umownych stosowanych przez 20 banków. Część z przedsiębiorców zadeklarowało chęć współpracy i dobrowolnie wycofuje się ze stosowania stwierdzonych nieprawidłowości - podał Urząd.

Przeciwko czterem bankom - ING Bank Śląski, Getin Bank, Bank Zachodni WBK i Lukas Bank - toczą się postępowania w sprawie zbiorowych interesów konsumentów. W najbliższym czasie Urząd rozpocznie postępowania wobec czterech kolejnych - PKO BP, BPH, Banku Ochrony Środowiska oraz Fortis Banku.

Jak wynika z raportu UOKiK, w sześciu bankach naliczano konsumentom należności za wpłatę bilonu - od 3 do 10 zł lub minimum 0,5 proc. wpłacanej sumy. Zdaniem prezesa UOKiK Marka Niechciała, działanie takie jest nieuzasadnione, ponieważ pieniądz w postaci monety jest takim samym środkiem płatniczym jak banknot.

Wątpliwości Urzędu wzbudziło również pobieranie opłat za wpłatę gotówki na własne konto nieuporządkowanych banknotów, a także nieułożonych monet. Kontrola wykazała, że wpłacając pieniądze w większej ilości, bez posegregowania banknotów czy monet według poszczególnych nominałów, ułożenia ich w tę samą stronę, ujęcia w opaski banknotów danego nominału w ilości po 1000 sztuk - konsument naraża się na poniesienie dodatkowych kosztów.

W świetle prawa bankowego, to na przedsiębiorcy ciąży obowiązek przeliczania i sortowania banknotów i monet pochodzących z wpłat na rachunki bankowe - wyjaśnił Niechciał.

W razie pojawienia się trudności konsumenci mogą liczyć na pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych - Federacji Konsumentów, Stowarzyszenia Konsumentów Polskich. Spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania usługi może rozstrzygać Arbiter Bankowy.

pap, em