15 marca obchodzony jest Europejski Dzień Konsumenta. Z tej okazji Urząd zorganizował w piątek konferencję prasową oraz spotkanie w siedzibie Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Warszawie. Do godz. 15. konsumenci mogą tam uzyskać indywidualne porady. Na ich pytania odpowiadają m.in. eksperci Federacji Konsumentów oraz Rzecznik Konsumentów.
Badania firmy OBOP, wykonane w ubiegłym roku na zlecenie UOKiK, wykazały, że większość klientów robiących zakupy przez internet to osoby młode, w wieku 18-24 lata. 64 proc. z nich dokonuje transakcji kilka razy w miesiącu.
Dla 61 proc. badanych powodem kupowania w sieci jest przede wszystkim niska cena. 58 proc. jako powód wskazało na brak konieczności wychodzenia z domu, a 42 proc. - możliwość nabywania towarów przez całą dobę.
W sieci najchętniej kupujemy odzież, obuwie, książki, sprzęt komputerowy, towary AGD, RTV i elektronikę. Co piąty badany zamówił w sieci płyty z muzyką czy filmy na DVD.
Jak poinformowała Grażyna Rokicka ze Stowarzyszenia Konsumentów Polskich, polscy internautowi konsumenci częściej kupują na aukcjach (33 proc.), niż w sklepach internetowych (19 proc.). Najczęstszą formą zapłaty jest gotówka przy odbiorze towaru (37 proc.), 31 proc. płaci przelewem bankowym, zaś 28 proc. korzysta z karty płatniczej.
Zdaniem Michała Herde z Federacji Konsumentów, ludzie dlatego chętniej kupują towary na aukcjach, bo dzięki tej formie łatwo mogą porównać ich ceny. Istotnym argumentem przemawiającym za aukcjami jest także możliwość pozyskania rzeczy, które trudno dostać na rynku, np. starych książek, części samochodowych czy rzeczy używanych. Wadą takiej transakcji - zaznaczył Herde - jest to, iż nie można od niej odstąpić.
Agnieszka Zawartko z UOKIK zauważyła, iż, mimo że coraz więcej kupujemy przez internet, mamy niską świadomość praw wynikających z tej formy nabywania towarów. 72 proc. Polaków jest przekonanych, że zaopatrując się przez internet, mają takie same prawa jak w tradycyjnym sklepie.
Tymczasem - jak podkreśliła Zawartko - prawa konsumentów kupujących na odległość są lepiej chronione niż wobec osób robiących zakupy w tradycyjnym sklepie. E-klienci mają możliwość w ciągu 10 dni odstąpienia od umowy bez podania przyczyn, ale warunkiem jest złożenie pisemnego oświadczenia o rezygnacji z zakupu.
Według szacunkowych danych, liczba sklepów internetowych w Polsce lawinowo rośnie. W 2006 roku było ich 2-2,5 tys., a rok później 3,4-4 tys.pap, ss