Do 21 lipca zaś, sejmowa komisja infrastruktury ma przyjąć sprawozdanie w tej sprawie. Termin zakończenia prac nad projektem, to efekt ustaleń z marszałkiem Sejmu - poinformował posłów podczas wspólnego posiedzenia komisji infrastruktury i gospodarki Jacek Krupa (PO).
Krupa przewodniczy podkomisji, która zajmie się projektem. Poseł podał, że pierwsze jej posiedzenie odbędzie się 9 lipca. Rząd chciał, by prace nad projektem skończyły się jeszcze wcześniej - do 7 lipca, jednak marszałek Sejmu dał posłom więcej czasu.
Krzysztof Tchórzewski (PiS) zaproponował, by zamiast likwidacji winiet - utrzymać je, podnosząc za to ich cenę o 30 proc. Jednocześnie - jego zdaniem - o 30 proc. powinny zostać obniżone kwoty rekompensat dla koncesjonariuszy autostrad za przejazdy ciężarówek. Tchórzewski ocenił, że może to być kompromisowy projekt, który pozwoli na rozmowy rządu i transportowców.
Tadeusz Jarmuziewicz powiedział, że jego resort uzgodnił już z ministerstwem finansów realizację jednego z postulatów, jakie transportowcy zgłaszali podczas niedawnych protestów. Chodzi o to, by mogli oni wwozić do kraju więcej niż 200 l. paliwa w baku. Zdaniem Jarmuziewicza będzie to możliwe w czwartym kwartale 2008 r.
Paliwo będzie jednak można wwozić jedynie w tych bakach, których pojemność - ponad 200 l. - jest fabryczna. Paliwo z ponad 200- litrowych baków nie będzie mogło być sprzedawane, czy przelewane do innych pojazdów. Może służyć jedynie do napędu samochodu, w którym wjechało do kraju.
Przedstawiciele transportowców zaproszeni na posiedzenie komisji podkreślali, że oczekują od rządu działań poprawiających warunki funkcjonowania sektora. Przypominali, że polskie firmy w obecnej sytuacji tracą dobrą pozycję na europejskim rynku. W ich miejsce wchodzą firmy z nowych państw UE oraz tych, które podjęły działania ułatwiające pracę transportowców.
nd, pap