Coraz więcej notebooków i telewizorów HD w Polsce

Coraz więcej notebooków i telewizorów HD w Polsce

Dodano:   /  Zmieniono: 
Photos.com
W ciągu minionego roku w Polsce podwoiła się liczba gospodarstw domowych, w których jest notebook i telewizor HD.

W ciągu minionego roku zdecydowanie wzrosła liczba posiadanych przez Polaków notebooków (z 6 do 11 proc. w porównaniu z badaniem z czerwca 2007 roku), telewizorów HD (również z 6 do 11 proc.) oraz odtwarzaczy multimedialnych, m.in. DVD (z 20 do 30 proc.).

Zanotowano niewielki spadek liczby komputerów stacjonarnych (z 45 do 44 proc.), który jest efektem przystępnych cen komputerów przenośnych.

Według SMG/KRC wzrostowi popularności notebooków sprzyja także rozwój domowych sieci bezprzewodowych, tzw. Wi-Fi (ang. Wireless Fidelity). Obecnie takie sieci znajdują się w 15 proc. gospodarstw domowych z dostępem do  internetu. To 6-proc. wzrost w stosunku do 2007 roku. W kolejnych 43 proc. domów znajduje się sieć przewodowa. Liczba wszystkich sieci domowych wzrosła w ciągu roku z 44 do 58 proc.

Z badania wynika, że najpopularniejszym w Polsce sposobem łączenia z  internetem są wciąż łącza ADSL dostarczane przez operatorów telekomunikacyjnych (m.in. Telekomunikacja Polska, Netia, Tele2). Z takiego połączenia korzysta 37 proc. gospodarstw (tyle samo w 2007 roku), a jego popularność jest odwrotnie proporcjonalna do wielkości miejscowości. Na terenach wiejskich łącza ADSL stanowią 56 proc., w małych miastach (do 100 tys. mieszkańców) 44 proc., a w  aglomeracjach miejskich pow. 500 tys. mieszkańców - 17 proc. wszystkich łączy internetowych.

Największy przyrost liczby internautów zanotowali operatorzy telewizji kablowych - z 22 proc. w 2007 roku do 25 proc. obecnie. Internet w tej formie jest najbardziej popularny w miastach pow. 500 tys. mieszkańców (51 proc.) oraz  w miastach od 100 do 500 tys. mieszkańców (36 proc.).

Popularne są wciąż łącza operatorów osiedlowych (15 proc. wszystkich łączy internetowych), szczególnie w średnich miastach (100-500 tys. mieszkańców), gdzie co czwarte łącze (24 proc.) pochodzi właśnie od dostawcy osiedlowego.

Na rynku dostawców szerokopasmowego dostępu do internetu wzrósł udział operatorów komórkowych - z 3 proc. w 2007 roku do 5 proc. obecnie. Spada zaś  popularność modemów (z 11 do 7 proc.).

Obecnie 38 proc. gospodarstw posiada dostęp do internetu - wynika z badania przeprowadzonego przez ośrodek SMG/KRC.


Do grania na komputerze przyznaje się 13 proc. wszystkich Polaków, czyli co  czwarty posiadacz komputera (26 proc.). Ponad połowa graczy (51 proc.) nie  skończyła jeszcze 25. roku życia, ale co ósmy (13 proc.) ma powyżej 40 lat.

Podobnie wygląda struktura wiekowa wśród osób prowadzących rozgrywkę w sieci, czyli z innymi graczami za pośrednictwem internetu (2 proc. wszystkich Polaków). Tu również przoduje młodzież (66 proc. to gracze poniżej 25 lat), ale co ósmy gracz ma więcej niż 40 lat. Z kolei grę na konsolach do gier deklaruje obecnie 3  procent Polaków; w tej grupie nie ma czterdziestolatków.

Badanie D-Link Technology Trend na temat posiadanych urządzeń elektronicznych oraz dostępu do sieci Instytut MillwardBrown SMG/KRC przeprowadził w dniach 17-23 lipca 2008 na reprezentatywnej grupie 998 osób w wieku 15-75 lat.

nd, pap