56 proc. Polaków nie zmniejszy wydatków na święta

56 proc. Polaków nie zmniejszy wydatków na święta

Dodano:   /  Zmieniono: 
Ponad 56 proc. Polaków nie zmniejszy wydatków świątecznych z powodu kryzysu finansowego. Na prezenty wydamy przeważnie 200-500 zł, a pod choinką znajdziemy najczęściej kosmetyki i biżuterię - wynika z badań portalu Money.pl.

Jak podał portal, z powodu kryzysu finansowego mniej na święta wyda ponad 32 proc. Polaków. Autorzy raportu podkreślili, że bardziej "zaciskają pasa" ci, których dochody są najniższe.

W gronie osób mających do dyspozycji do tysiąca złotych miesięcznie, 40 proc. deklaruje, że za sprawą niepewnej sytuacji wyda na święta mniej, niż gdyby kryzysu nie było; 48 proc. osób z tej grupy uważa jednak, że kryzys nie wpłynie na święta. Swoje wydatki chce ograniczyć co czwarta osoba (25,9 proc.) zarabiająca ponad 5 tys. zł.

78,5 proc. ankietowanych chce wykorzystać na zakup prezentów bieżącą gotówkę. Niemal co czwarty (23 proc.) deklaruje, że sięgnie po "zaskórniaki" i  zgromadzone oszczędności. Co dziesiąty internauta wykorzysta bony towarowe rozdawane przez pracodawców. Tych, którzy skorzystają z karty kredytowej, jest o  2 proc. więcej, niż przed rokiem (19,9 proc.).

Ponad 32 proc. Polaków planuje wydać na prezenty świąteczne 200-500 zł; około 30 proc. przeznaczy na ich zakup mniej niż 200 zł.

Co siódmy użytkownik Money.pl wyda na prezenty więcej niż tysiąc zł. Więcej osób zapowiada, że na prezenty wyda od 1 tys. do 2 tys. zł (7,36 proc. wobec 5,5 proc. w 2007 r.). Tak jak przed rokiem, nieco ponad 7 proc. internautów planuje przeznaczyć na ten cel ponad 2 tys. zł.

Najczęściej pod choinką znajdziemy kosmetyki i biżuterię - do świątecznych paczek włoży je 57 proc. ankietowanych.

38,9 proc. Polaków podaruje swoim bliskim zabawki, książki lub płyty (38,6 proc.), alkohol oraz żywność (42,2 proc.).

Większość respondentów zakupy zrobi w tradycyjnym sklepie lub centrum handlowym - przed świętami odwiedzi je 81 proc. ankietowanych.

"Tradycyjny handel ma jednak rosnącą w siłę z roku na rok wirtualną konkurencję. 40 proc. uczestników ankiety skorzysta z oferty jednego z coraz liczniejszych sklepów internetowych. Rok temu deklarowało to 34 proc. internautów. Co czwarty badany spróbuje +ustrzelić+ okazję w internetowych serwisach aukcyjnych" - podał portal.

W porównaniu do 2007 r. mniej Polaków zamierza wyjechać na Sylwestra - taką formę pożegnania starego roku planuje co ósmy ankietowany (13,5 proc. wobec 16 proc. w 2007 roku).

Money.pl zapytał również Polaków, za ile chcą zabawić się w Sylwestra. Za  mniej niż 200 zł Nowy Rok witać będzie ponad 46 proc. z nas. Co piąty wyda od  200 do 500 zł i tyle samo osób więcej niż 500 zł. Ponad 2 tys. zł wyda niecałe 6  proc. badanych.

Tak jak w 2007 roku, co czwarty ankietowany wybrał imprezę w mieszkaniu ze  znajomymi. Co trzeci respondent nie wybiera się na noworoczne przyjęcie i  wieczór 31 grudnia spędzi z rodziną w domu. Imprezę w klubie lub bal sylwestrowy planuje 13 proc. badanych.

Ankietę przeprowadzono w dniach 3-5 grudnia wśród 4,1 tys. użytkowników portalu Money.pl. Na pytania dotyczące miejsca planowanych zakupów oraz ich asortymentu respondenci mogli udzielić więcej niż jednej odpowiedzi.

ND, PAP