Z danych resortu wynika, że od 2006 r. realizowany jest w LOT program wymiany floty średnio- i długodystansowej. Program zakłada pozyskanie w latach 2009-2012 samolotów Embraer 175 oraz samolotów Boeing 787. Działania te oznaczają potrzeby inwestycyjne w okresie 2009-2012 w wysokości nie mniej niż pół miliarda zł.
"Firma nie zrezygnowała z ani jednego zamówienia nowego samolotu, który jest niezbędny do tego, abyśmy mogli mówić o naszej konkurencyjności. Mamy bardzo dobrą flotę, jednak ze względu intensywnego ich eksploatowania - (samoloty) zużywają się" - powiedział obecny w Sejmie nowy p.o. prezes PLL LOT Sebastian Mikosz.
W styczniu 2008 r. LOT poinformował, że podpisał umowę z brazylijskim producentem Embraer na dostawę, w latach 2009-2012, dwunastu samolotów. Nowe maszyny miały sukcesywnie zastępować eksploatowane obecnie przez LOT Embraery 145, najmniejsze pasażerskie samoloty odrzutowe oferowane przez Brazylijczyków.
Zawarta umowa przewidywała dostawę dwunastu samolotów Embraer ERJ- 175, ale dopuszczała możliwość zamiany czterech ostatnich egzemplarzy na większe modele ERJ-190 lub 195. LOT nie podał wartości umowy.ab, pap