Akcyzę na samochody ma zastąpić podatek ekologiczny. Według założeń przyjętego przez rząd w marcu br. projektu ustawy, byłby on opłacany jednorazowo, przy rejestracji samochodu. Jego wysokość uzależniona byłaby od parametrów ekologicznych. Nowe rozwiązanie ma promować samochody mniej zanieczyszczające środowisko.
Z zaprezentowanego we wtorek raportu PZPM za rok 2008 wynika, że kupowane przez Polaków auta to przede wszystkim samochody używane, sprowadzane z zagranicy. Z wyliczeń PZPM wynika, że na 1,4 miliona samochodów kupionych w Polsce w ubiegłym roku 1,1 miliona zostało sprowadzonych z zagranicy. W sumie Polacy kupili 320 tys. nowych samochodów.
"W państwach Unii Europejskiej nawet w czasie kryzysu nowych aut kupuje się więcej" - podsumował wyniki Fabryś. Według niego, wynika to nie tylko z tego, że średnie zarobki np. w Niemczech są wyższe, ale także z tego, że większość państw UE promuje zakup nowych samochodów i wprowadza dopłaty do złomowanych aut. Dodał, że taki system dopłat wprowadziła nawet o wiele mniej zamożna od Polski Rumunia - dopłata za złomowanie auta wynosi tam 900 euro.
W UE samochody, które mają więcej niż dziesięć lat stanowią ok. 33 proc. wszystkich samochodów, w Polsce jest to ok. 66 proc. Zaledwie co dziesiąty samochód w Polsce ma mniej niż 5 lat.
Podczas spotkania zaprezentowano wyniki najnowszych badań sprzedaży nowych samochodów. W maju br. sprzedaż tego typu aut o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) poniżej 3,5 ton wyniosła 831 sztuk i była o 60,6 proc. niższa niż rok wcześniej. W porównaniu do kwietnia br. spadek wyniósł 5,9 proc. Od początku roku sprzedano w tej klasie ponad 4 tysiące nowych samochodów, czyli o 63,6 proc. mniej niż przed rokiem. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy sprzedano w Polsce 15 tysięcy 250 nowych samochodów DMC do 3,5 tony. Wynik ten był niższy od uzyskanego w takim samym okresie rok wcześniej o 40,6 proc.
W maju spadła też sprzedaż samochodów dostawczych i ciężarowych. Sprzedano ich łącznie 3 923 sztuk, co w porównaniu do kwietnia br. oznacza spadek o 10,9 proc.
Według raportu, pozytywnym sygnałem jest utrzymanie przez Polskę pozycji czołowego producenta autobusów w Europie. W roku 2008 w polskich fabrykach wyprodukowano 4,5 tys. sztuk, co oznacza, że co dziesiąty nowy autobus w UE wyjechał z polskiej fabryki.
Polska jest czołowym producentem samochodów w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, więcej od Polski produkują jedynie Czesi. W roku 2008 w Polsce wyprodukowano prawie milion aut, z czego 97 proc. trafiło na eksport.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego to największa polska organizacja skupiającą pracodawców branży motoryzacyjnej. Głównym celem związku jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa.pap, keb