Rząd oszczędza na pociągach

Rząd oszczędza na pociągach

Dodano:   /  Zmieniono: 
www.photos.com 
Ministerstwa Infrastruktury nie stać na dofinansowanie wszystkich pociągów międzywojewódzkich, które tego wymagają - powiedział podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury Juliusz Engelhardt. W przyszłym roku na ten cel zostanie przeznaczonych 620 mln zł, czyli tyle samo, co w ostatnich trzech latach.

Engelhardt odpowiadał na pytania posłów dotyczące zmian w rozkładzie jazdy PKP Intercity, wprowadzonych od września. Część połączeń została zamknięta, część ma ograniczoną długość trasy, a jeszcze inne zastąpiono połączeniami z przesiadką.

Resort pomaga jak może

Wiceminister wyjaśnił, że od trzech lat  kwoty dofinansowania z budżetu dla przewozów międzywojewódzkich i międzynarodowych oraz dotacje rekompensujące przewoźnikom ustawowe ulgi taryfowe na tym samym poziomie pozostają. W tym czasie zwiększyły się jednak koszty i zmieniły warunki ekonomiczne. - To powoduje, że dofinansowanie może być coraz mniej pociągów - powiedział Engelhardt. Wiceminister zapewnił jednak, że jego resort szuka dodatkowych pieniędzy dla spółki Intercity. Planowane jest zwiększenie dofinansowanie PKP Intercity o 1 mln zł, zaoszczędzony na umowie resortu ze spółką PKP Przewozy Regionalne.

PKP przyjmuje argumenty

Engelhardt zapewnił, że do likwidacji zostały wytypowane najmniej popularne wśród pasażerów pociągi. - Podstawą podjętych przez przewoźnika decyzji były wyniki ekonomicznych analiz i przeprowadzone badania marketingowe - dodał. PKP Intercity częściowo przyjęły przedstawiane argumenty resortu i nie wprowadziły ograniczeń kursowania dla 16 pociągów, spośród 72 proponowanych na początku do likwidacji, lub ograniczenia kursowania - podkreślił.

Umowa na dofinansowanie z budżetu państwa dotyczy 329 pociągów. Engelhardt wyjaśnił, że spółka PKP Intercity prowadzi zarówno działalność komercyjną, jak i dofinansowywaną przez budżet państwa. W tej drugiej części mieszczą się pociągi międzynarodowe i pospieszne międzywojewódzkie, których spółka nie uruchomiłaby kierując się wyłącznie rachunkiem ekonomicznym.

PAP, arb