W grudniu krakowski oddział GDDKiA podpisał umowę z wykonawcą pierwszego odcinka autostrady pomiędzy Szarwowem i Tarnowem. 23-kilometrową trasę pomiędzy Szarowem i Brzeskiem zbuduje polsko-słowacko-czeskie konsorcjum firm Polimex-Mostostal SA, Doprastav AS oraz Metrostav AS za blisko 780 mln zł brutto. Rozstrzygnięty zostały również przetarg na środkowy odcinek autostrady A4 pomiędzy węzłem Szarów i węzłem Krzyż koło Tarnowa: Brzesko - Wierzchosławice. Wynik postępowania przetargowego został jednak oprotestowany przez innych oferentów. Protesty zostały oddalone, ale wykonawcy mogą skorzystać z dalszej procedury i złożyć odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Zamówień Publicznych. Na pewno opóźni to podpisanie umowy z wykonawcą tego odcinka. Budowa blisko 57-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Szarowem a Tarnowem będzie dofinansowana w znacznej części z unijnego Funduszu Spójności.
Zgodnie z kosztorysem inwestorskim, na budowę trzech odcinków pomiędzy Szarowem a Tarnowem GDDKiA planowała wydać ponad 4 mld zł brutto, ale wybrane oferty są tańsze niż oczekiwał inwestor i opiewają w sumie na 1,945 mld zł brutto. Autostrada projektowana jest jako dwujezdniowa droga klasy A. Każda z dwóch jezdni autostrady będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,75 m każdy, pas awaryjny oraz pobocze gruntowe. Ponadto przewidziano rezerwę terenu dla dodatkowego trzeciego pasa ruchu po zewnętrznej stronie każdej jezdni. Na trasie autostrady powstaną cztery węzły autostradowe: Bochnia, Brzesko, Wierzchosławice, Krzyż. Zbudowanych zostanie sześć Miejsc Obsługi Podróżnych.
PAP, arb