Piwo już nam nie smakuje

Piwo już nam nie smakuje

Dodano:   /  Zmieniono: 7
fot. WPROST
Sprzedaż piwa w Polsce w 2009 r. spadła o ponad 10 proc. Przyczyną tego było m.in. podniesienie akcyzy o 13,6 proc. - poinformowali w czwartek przedstawiciele Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.

W 2009 r. browary w Polsce sprzedały 32 mln 250 tys. hektolitrów piwa, a rok wcześniej - 35 mln 861 tys.

Największy spadek branża zanotowała w drugim kwartale 2009 roku. Od kwietnia do końca czerwca sprzedaż piwa spadła rok do roku o 13,5 proc., a najgorszym miesiącem był czerwiec, kiedy sprzedaż spadła rok do roku o 18,4 proc. Jedynym miesiącem w zeszłym roku, kiedy sprzedaż piwa wzrosła, był luty (wzrost o 13,9 proc.).

Prezes ZPPP Browary Polskie Christopher Barrow powiedział w czwartek na konferencji, że sygnały, iż polski rynek piwa zwolni, zaczęły pojawiać się już w 2008 r. Dodał, że nie można spodziewać się spektakularnych wzrostów w najbliższej przyszłości. "Nasze prognozy na 2010 r. są bardzo ostrożne - liczymy, że uda się zatrzymać tendencję spadkową, a przy sprzyjającym sezonie może nawet osiągnąć niewielki wzrost" - podkreślił.

Mimo spadku sprzedaży dwaj najwięksi producenci piwa w Polsce poinformowali, że ich udział w rynku wzrósł.

Kompania Piwowarska podała, że w 2009 roku sprzedała 14,6 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek o 3 proc. w porównaniu z 2008 rokiem. Udział w rynku tej firmy wzrósł o 3,13 proc., do 45,3 proc. Na 2010 rok Kompania Piwowarska zapowiada co najmniej utrzymanie sprzedaży piwa na poziomie z 2009 roku.

Grupa Żywiec w zeszłym roku sprzedała 12,5 mln hektolitrów piwa, co oznacza spadek rok do roku o 6,2 proc. Udział w rynku firmy wzrósł do 35 proc.

Pomimo słabych wyników sprzedaży branży, w 2009 r. wzrosły dochody budżetowe Polski z tytułu akcyzy na piwo. Wyniosły 3 mld 176 mln zł, a w 2008 r. było to 2 mld 984 mln zł.

Sekretarz generalny organizacji The Brewers of Europe poinformował na konferencji, że produkcja i sprzedaż piwa w Europie daje 2,5 mln miejsc pracy. Zaznaczył, że wartość rocznego spożycie piwa w Europie osiąga 124 mld euro (72 proc. dzięki branży gastronomicznej), a rządy inkasują 57 mld euro z tytułu podatków nałożonych na piwo.

Zaznaczył też, że obok Polski sprzedaż piwa w 2009 r. spadła też w Austrii, Rumunii, Norwegii, Irlandii, Danii, Czechach i na Litwie.

Związek Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie skupia największych producentów piwa w Polsce. Jest członkiem europejskiej organizacji The Brewers of Europe, która zrzesza stowarzyszenia branżowe z 23 krajów Unii Europejskiej oraz Norwegii, Szwajcarii i Turcji.

Obecnie akcyza na piwo w Polsce wynosi 7,79 zł za hektolitr piwa za jeden stopień Plato (określający zawartość ekstraktu). W 2008 r. było to 6,86 zł.

PAP, mm

 7

Czytaj także