Reklamodawcy płacą za misję TVP

Reklamodawcy płacą za misję TVP

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. Wprost
1 mld 730 mln zł wyniosły koszty misji publicznej TVP w 2009 r. Tymczasem wpływy z abonamentu wyniosły niewiele ponad 300 mln zł. Polskie Radio otrzymało w 2009 r. z abonamentu ponad 172 mln zł, a koszt działalności wyniósł ponad 269 mln zł - podały zarządy obu spółek.
Dane zawarto w sprawozdaniach z wykorzystania abonamentu rtv, które zgodnie z Ustawą o radiofonii i telewizji zarządy TVP i Polskiego Radia przedstawiają corocznie do 15 marca Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji. TVP podkreśla, że abonament pokrył jedynie 17,4 proc. kosztów jej misyjnych produkcji, pozostałe pieniądze pochodziły z przychodów komercyjnych, które wyniosły w ubiegłym roku 1 mld 214 mln zł. Najwięcej czasu antenowego w 2009 r. w dwóch głównych antenach TVP zajmowała fabuła: w Jedynce - 47,3 proc; w Dwójce - 44,8 proc. Na drugim miejscu znalazła się reklama - w TVP1 - 14,7 proc.; w TVP2 - 15,9 proc. W TVP1 na kolejnych miejscach znalazły się m.in.: publicystyka (9,8 proc.), informacja (6,6 proc.), rozrywka (5 proc.), dokument (4,9 proc). W TVP2 trzecie miejsce pod względem zajmowanego czasu zajęła: rozrywka (12,3 proc.), dalej m.in. dokument (8,3 proc.), popularyzacja wiedzy (5,7 proc.). W obu programach najmniej czasu poświęcono na muzykę poważną i teatr (w TVP1 - 0,8 proc., w TVP2 - 0,4 proc.). W TVP Info najwięcej czasu poświęcono na informację - 39,9 proc., publicystykę - 25,9 proc., reklamę - 9,8 proc. i dokument - 8,3 proc.

Do kosztów działalności misyjnej TVP zalicza m.in. działalność 16 oddziałów terenowych, która kosztowała w 2009 r. - 408,3 mln zł, TV Polonia - 36,3 mln zł, TVP Kultura - 28 mln zł, TVP Historia - 11,4 mln zł, TV Białoruś - 25,7 mln zł. Spektakle teatralne kosztowały TVP 11,4 mln zł, magazyny kulturalne, audycje (w tym filmy) o kulturze i sztuce - 77,7 mln zł, filmy dokumentalne - 38,2 mln zł, magazyny dla rolników - 8,7 mln złotych, audycje dla dzieci i młodzieży - 41,2 mln zł, audycje edukacyjne i popularno-naukowe - 46,4 mln zł, audycje religijne, np. transmisje mszy i uroczystości religijnych - 17,7 mln zł, audycje o tematyce politycznej, w tym międzynarodowej (łącznie z programami o tematyce wyborczej) - 41,6 mln zł.

Przy okazji sprawozdań prezesi TVP i Polskiego Radia alarmują, że bez reformy systemu finansowania mediów publicznych obie spółki czeka katastrofa. - Obowiązek abonamentowy jest przestrzegany przez coraz mniejszą liczbę odbiorców - podkreśla prezes TVP Romuald Orzeł dodając, że brak mechanizmów egzekucji abonamentu sprawia, iż spośród odbiorców indywidualnych płaci go mniej niż 50 proc., a w wśród podmiotów gospodarczych jedynie 4,8 proc. - Żeby wypełniać swoją funkcję, media publiczne potrzebują solidnych podstaw prawnych i ekonomicznych, gwarantujących ich niezależność programową, instytucjonalną oraz finansową. Dlatego publiczne finansowanie, pochodzące z opłat abonamentowych ma tak ogromne znaczenie, zaś nakłanianie obywateli do nieuiszczania tej daniny publicznej stanowi poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania mediów publicznych - oświadczył Orzeł.

Także prezes Polskiego Radia Jarosław Hasiński podkreśla, że kierowana przez niego spółka zakończyła 2009 rok ze stratą, a prognozy na kolejny rok nie są najlepsze. Hasiński przypomina przy tym, że "jeszcze pięć lat temu Polskie Radio otrzymywało z abonamentu o ponad 30 milionów rocznie więcej", a dodatkowo kryzys w 2009 roku odbił się na przychodach reklamowych, które spadły o blisko 30 procent.

PAP, arb