Polska nie zdąży zmodernizować kolei do Euro 2012

Polska nie zdąży zmodernizować kolei do Euro 2012

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. Wprost 
– Ustalając plany modernizacji, trochę przeszacowaliśmy nasze możliwości. Nie zdążymy zmodernizować w całości żadnego z długich odcinków tras – mówi Zbigniew Szafrański, prezes spółki PKP PLK odpowiedzialnej za modernizację i utrzymanie polskich torów. Jak dodaje, do 2012 r. zakończone zostaną tylko trzy projekty kolejowe związane z Euro – połączenia lotnisk: warszawskiego, krakowskiego i wrocławskiego, z centrami miast.
– Nie uda się zrealizować więcej niż 40 proc. z pierwotnych założeń kolejarzy – ostrzega Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury. Oznacza to, że w czasie mistrzostw wciąż będą trwały prace budowlane między Gdynią a Warszawą, Poznaniem a Wrocławiem czy Krakowem a granicą państwa z Ukrainą. Nie uda się również zakończyć modernizacji torów na trasie Katowice – Kraków.

– Na czas rozgrywek przerwiemy roboty, zorganizujemy rozjazdy – zapowiada prezes Szafrański. Nie obiecuje jednak nadrobienia opóźnień. Pod koniec lutego minister infrastruktury Cezary Grabarczyk obiecał, że w ciągu miesiąca zostaną ogłoszone przetargi o wartości ponad 3 mld zł na modernizację torów między Krakowem a Przemyślem oraz w okolicach Gdyni. Do tej pory nie rozpoczęło się żadne z tych postępowań. – Zagrożeniem dla inwestycji kolejowych są problemy z uzyskaniem przez PKP PLK pieniędzy na wkład własny niezbędny przy unijnym dofinansowaniu. Do 2013 r. potrzeba na to ok. 5,5 mld zł – ostrzega Adrian Furgalski, dyrektor ZGD TOR.

"Rzeczpospolita", arb