Tylko co dziesiąty Polak ma internet szerokopasmowy

Tylko co dziesiąty Polak ma internet szerokopasmowy

Dodano:   /  Zmieniono: 
Tylko 13,5 proc. Polaków ma dostęp do stałego szerokopasmowego łącza internetowego. Gorszy wskaźnik jest tylko w Rumunii i Bułgarii - wynika z raportu Komisji Europejskiej. Polski wynik jest o wiele niższy od średniej unijnej, która wynosi 24,8 proc. Tylko w niewielkim stopniu rekompensuje go mobilny dostęp do sieci, z jakiego korzysta 4,35 proc. Polaków, co jest wyższym odsetkiem niż w wielu innych krajach UE, ale i tak poniżej unijnej średniej wynoszącej 5,2 proc.

Pełniący obowiązki prezydenta, marszałek Sejmu Bronisław Komorowski podpisał w poniedziałek ustawę o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych w Polsce. Ma ona pozwolić nadrobić dystans dzielący Polskę od innych krajów UE, przede wszystkim dzięki usprawnieniu inwestowania w infrastrukturę telekomunikacyjną. Usuwa m.in. bariery prawne i administracyjne w zakresie dostępu do gruntów i budynków. Szansą na rozwój internetu są fundusze unijne: w marcu Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zakończyło prace przygotowawcze do wdrożenia programu rozwoju sieci szerokopasmowego internetu w pięciu regionach Polski Wschodniej, wartości w sumie 300 mln euro. Komisja Europejska w ambitnej Agendzie Cyfrowej zapowiada, że do 2013 r. każdy Europejczyk ma mieć dostęp do szerokopasmowego internetu, a do 2015 r. połowa będzie robić internetowe zakupy.

Do tego jednak potrzeba natychmiastowych inwestycji, które zahamował kryzys gospodarczy, choć i tak branża telekomunikacyjna okazała się być względnie odporna, bowiem w 2009 r. nie zanotowała spadku mimo ogólnej recesji w UE w wysokości 4,2 proc. PKB. KE apeluje także, by kraje członkowskie rygorystycznie wdrażały unijne przepisy z zakresu telekomunikacji. - Ograniczony postęp w kierunku prawdziwie jednolitego rynku jest rozczarowujący. Kraje członkowskie muszą zrobić więcej, by zasady były przestrzegane i miały miejsce konieczne inwestycje w innowacyjne usługi z korzyścią dla 500 mln europejskich konsumentów - powiedziała unijna komisarz ds. agendy cyfrowej Neelie Kroes.

PAP, arb