Asteriks "sprzedał się" McDonaldowi. Francuscy internauci oburzeni

Asteriks "sprzedał się" McDonaldowi. Francuscy internauci oburzeni

Dodano:   /  Zmieniono: 
Fot. Internet
Nowa kampania reklamowa sieci barów McDonald's, wykorzystująca wizerunek słynnego bohatera komiksów Galla Asteriksa, wzburzyła niektórych francuskich internautów. Ich zdaniem narodowy idol został "sprzedany" amerykańskiej firmie.
Nowy plakat wielkiej sieci fast food, który zaprezentowano właśnie we Francji, przedstawia wesołą gromadkę Gallów z charakterystycznymi sylwetkami dwóch nieodłącznych kompanów: Asteriksa i Obeliksa. Na rysunku widać, że słynni komiksowi wojownicy hucznie biesiadują w karczmie pod szyldem... McDonald's. Obok zaś widnieje napis "Venez comme vous etes", co w wolnym przekładzie oznacza: "U nas każdy jest sobą".

Zaraz po pokazaniu tego plakatu we Francji zawrzało. Na internetowych forach, portalach Facebook i Twitter pojawiły się dziesiątki komentarzy. "Gallowie nie jedzą i nigdy nie będą jedli hamburgerów", "Brawa dla Alberta Uderzo za to, że pomnik komiksu złożył w ofierze hordom Rzymian", "Co za rozpacz! Nasz mały Gall myśli już tylko o kasie" - to tylko niektóre z komentarzy. Nie brak też jednak takich internautów, którzy uważają reklamę za zabawną.

Francuzom, których przeraziła wizja keczupu na wąsach sympatycznego Asteriksa, replikuje wydawnictwo Albert Rene, właściciel praw autorskich do serii Asteriksa. To ono właśnie zgodziło się na użycie wizerunku słynnej postaci w kampanii reklamowej McDonald's. "Ta reklama nie ujmuje nic walorom tej postaci komiksu. Przekaz jest jasny: niech każdy pozostanie sobą i Gallowie są tacy właśnie, jacy są" - odpowiada na krytykę wydawnictwo.

Komiksowa seria o przygodach Asteriksa narodziła się w 1959 roku, jako dzieło autorskiej spółki: scenarzysty Rene Goscinny'ego (zmarłego w 1977 roku) i rysownika Alberta Uderzo. Dotychczas sprzedano na świecie około 325 milionów egzemplarzy książek o wąsatym Gallu, przetłumaczonych na 107 języków.

PAP, arb