Pas za krótki
Likwidację połączenia LOT tłumaczy również tym, że pas startowy na lotnisku w Balicach jest zbyt krótki, aby samolot mógł wystartować ze wszystkimi miejscami zajętymi przez pasażerów. Z tego powodu, zależnie od warunków atmosferycznych, trzeba latać z miejscami pustymi - np. gdy samolot może zabrać 243 pasażerów, z Krakowa odlatuje maksymalnie z od 184 do 203 osobami. LOT tłumaczy też, że małe jest zainteresowanie najdroższymi miejscami w klasie biznes.
Z lotów na tej trasie korzystają głównie mieszkańcy południowej Małopolski oraz Polonia amerykańska. Informacja PLL LOT o likwidacji połączenia zbulwersowała mieszkańców Podhala. Wielu górali regularnie odwiedza swoje rodziny w Stanach Zjednoczonych, a największe skupisko góralskiej Polonii jest w Chicago. Z interpelacją w sprawie likwidacji połączenia wystąpił do ministra skarbu Aleksandra Grada poseł PO z Podhala Andrzej Gut-Mostowy. Poseł ma się w tej sprawie spotkać z ministrem.
Zarobią Niemcy
Niezadowolenie z powodu likwidacji połączenia wyraził również Związek Podhalan. - Górale zawsze korzystali z krajowego przewoźnika, ze względu na polską obsługę i wygodne, bezpośrednie połączenie - powiedział prezes Zarządu Głównego Związku Podhalan Maciej Motor-Grelok. Jak dodał, na likwidacji połączenia transatlantyckiego przez LOT skorzysta zapewne niemiecka Lufthansa, oferując połączenie z Krakowa przez Monachium do Chicago z polskojęzyczną obsługą. - Wszystko wskazuje na to, że górale przesiądą się na samoloty niemieckiego przewoźnika, oferującego tańsze i dogodniejsze połączenie - podsumował Motor-Grelok.
Aby stworzyć mieszkańcom Małopolski możliwość skorzystania z samolotów wylatujących do Stanów Zjednoczonych, LOT uruchomi od 31 października dwa dodatkowe połączenia lotnicze Krakowa z Warszawą - będzie na tej trasie pięć rejsów dziennie. Atlantyckie połączenia z Krakowa cieszyły się sporą popularnością. W przeszłości w sezonie letnim w rozkładzie było pięć lotów tygodniowo do Chicago i dwa do Nowego Jorku. Na zimę zostawały 1-2 połączenia do Chicago. W latach 90. przez dwa lata utrzymywano też sezonowe połączenie do Toronto w Kanadzie. Pierwszy kursowy samolot PLL LOT z Nowego Jorku do Krakowa wylądował na lotnisku w podkrakowskich Balicach 7 grudnia 1997 roku. Dzień później przyleciał pierwszy bezpośredni samolot z Chicago.
zew, PAP