Lotnisko jest wpisane na listę inwestycji związanych z EURO 2012. W zeszłym roku uzyskało niezbędne pozwolenia, umożliwiające ogłoszenie przetargów na roboty budowlane. Burmistrz Nowego Dworu Mazowieckiego wydał decyzję środowiskową, wojewoda mazowiecki - decyzję lokalizacyjną i pozwolenie na budowę. Koszt całej inwestycji w Modlinie to ok. 400 mln zł.
- Harmonogram prac zakłada m.in. budowę terminala pasażerskiego, modernizację 2,5 km drogi startowej, wyremontowane zostaną płyty postojowe i drogi kołowania. Lotnisko zostanie wyposażone m.in. w pomoce nawigacyjne - powiedział Okienczyc. Dodał, że na potrzeby portu zostaną zaadaptowane trzy istniejące budynki. Znajdą się w nich biura m.in. dyrekcji lotniska, Straży Granicznej, Służby Celnej, Służby Ochrony Lotniska.
Okienczyc poinformował, że spółka zawarła cztery umowy z wykonawcami m.in. na budowę części lotniczej, wykonanie sieci telekomunikacyjnej, budowę i remont budynków, a także podpisała umowę dotyczącą pełnienia funkcji inwestora zastępczego. - W najbliższym czasie spółka sfinalizuje kolejne kontrakty. Będą one dotyczyły m.in. budowy terminala pasażerskiego, dróg i parkingów oraz wykonania sieci wodociągowych i kanalizacyjnych - dodał. Harmonogram prac zakłada zakończenie wszystkich prac w drugim kwartale 2012 r.
Lotnisko w Modlinie, jako wspomagające warszawski port Chopina, ma obsługiwać przewozy międzynarodowe (na liniach krótkiego i średniego zasięgu) oraz przewozy krajowe między portami regionalnymi. Z szacunków władz lotniska wynika, że już w 2013 r. port rocznie będzie mógł obsłużyć 1,8 mln pasażerów oraz ok. 24 tys. operacji lotniczych. Okienczyc powiedział, że prowadzone są już rozmowy z liniami lotniczymi, które mogą latać do Modlina. Nie powiedział jednak, z jakimi.
- Zakładamy, że ok. 10 proc. ruchu pasażerskiego przeniesie się tu z Warszawy. Z naszego punktu widzenia bardzo dobre jest to, że Modlin stanie się dla nas lotniskiem zapasowym, np. w sytuacji złej pogody. Ponadto otwarcie tego lotniska przyciągnie nowe linie lotnicze, które nie latają teraz do stolicy Polski - powiedział dyrektor Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze Michał Marzec. Dodał, że w przyszłości Modlin będzie mógł, wspólnie z lotniskiem na Okęciu, przyjąć ok. 25 mln podróżnych rocznie.
Lotnisko w Modlinie, zlokalizowane na terenie byłego lotniska wojskowego, wykorzystywane jest obecnie do przelotów cywilnych (głównie prywatnych). Znajduje się na nim także bocznica kolejowa. Lotnisko położone jest przy drodze ekspresowej S-7 Warszawa-Gdańsk i przy drodze wojewódzkiej nr 62. Samorząd województwa mazowieckiego w budżecie zaplanował na inwestycję ponad 50 mln zł. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych i modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej w Modlinie. Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki. W lutym tego roku Urząd Lotnictwa Cywilnego wpisał port do rejestru lotnisk cywilnych.
zew, PAP