- To milowy krok na drodze do odpowiedzialnego zarządzania transportem ciężarowym na poziomie europejskim - uznał belgijski minister mobilności Etienne Schouppe, który doprowadził do przyjęcia kompromisowej propozycji. Belgia sprawuje w tym półroczu prezydencję w UE.
Poparty przez Polskę kompromis zakłada możliwość różnicowania opłat za przejazd w zależności od stopnia zanieczyszczenia powietrza i poziomu hałasu. Z poziomu 15-25 eurocentów za kilometr obecnie mają one wzrosnąć o ok. 3-4 eurocenty - szacuje Komisja Europejska. Dodatkowo będzie możliwość pewnego uzależnienia opłat od ruchu pojazdów (zatorów na drogach): w godzinach szczytu, maksymalnie przez 5 godzin dziennie, opłaty mogą być podwyższone nawet o 75 proc. Ma to zachęcić przewoźników do zracjonalizowania planowania logistycznego i tras, a w rezultacie do rozładowania korków.
Możliwe będzie wyłączenie samochodów do 12 ton spod nowych zasad. Eurowiniety mają obowiązywać na unijnych korytarzach transportowych i wszystkich autostradach (w sumie ok. 15 tys. kilometrów dróg). O ostatecznym kształcie nowych przepisów zadecydują negocjacje z eurodeputowanymi.
zew, PAP