- Nasza strategia, która zakłada otwieranie kierunków długodystansowych azjatyckich w pierwszym kwartale 2012 r. zależy od tego, czy i kiedy będziemy mieli nowy samolot 787 Dreamliner - poinformował w tym tygodniu Piróg. Prezes LOT-u dodał, że pierwszy ma być dostarczony na początku 2012 r. Boeing miał dostarczyć maszyny w październiku 2008 r. - Wykorzystujemy wszelkie moce i naciski, żeby wpłynąć na Boeinga i mieć Dreamlinera jak najwcześniej - podkreślił Piróg.
Z danych resortu skarbu wynika, że przewoźnik już od tego roku stopniowo będzie wycofywał z użycia samoloty Boeing 767. Obecnie LOT użytkuje sześć takich maszyn. Średni wiek B767 to 16,5 roku. "Standard i warunki techniczne samolotów nie odpowiadają potrzebom rynku pasażerów. Planuje się, że samoloty B767 będą zastępowane przez Dreamlinery" - czytamy w informacji resortu. Ponadto w ramach krótkich i średnich tras planowane jest zastępowanie samolotów B737 400 i 500 maszynami z rodziny Embraer. LOT dysponuje 10 samolotami typu Embraer 170 i 14 Embraerami 175. W 2011 r. i 2012 r. planowana jest dostawa czterech Embraerów 195. Natomiast pięć Embraerów 145 używanych przez LOT ma zostać oddanych - jako "nie przydatne" - w siatce połączeń lotniczych.Resort podkreśla, że pomimo długotrwałych negocjacji strona polska nie otrzymała zgody władz rosyjskich na loty trasą syberyjską. "Wprawdzie w sierpniu 2010 r. wykonano trasą szereg połączeń lotniczych z Warszawy do miast Japonii to jednak zgody te miały jednorazowy charakter" - czytamy w informacji ministerstwa skarbu. - Mamy taki plan, że za rok, kiedy będziemy otwierać kierunki wschodnie, uzyskamy to pozwolenie - tłumaczył prezes PLL LOT.
PAP, arb