Rząd postawił sobie za cel uzyskanie oszczędności energetycznych rzędu 5 do 10 proc. Gabinet socjalisty Jose Luisa Rodrigueza Zapatero wprowadza jednocześnie 5-procentową obniżkę cen biletów kolejowych na komunikację krótkiego zasięgu (dojazdową), która jest w gestii RENFE, przedsiębiorstwa publicznego transportu kolejowego, kontrolowanego przez państwo. Obniżka cen biletów dotyczy również połączeń kolejowych średniego zasięgu. W 2011 r. RENFE otrzyma dofinansowanie od państwa w wysokości 600 milionów euro.
Rząd hiszpański liczy również na to, że ograniczenie szybkości na autostradach skłoni wielu ich użytkowników do korzystania z AVE (skrót od hiszpańskiej nazwy Alta Velocidad - Wielka Szybkość), to jest superszybkich pociągów obsługujących łącznie w Hiszpanii 2 660 kilometrów linii kolejowych. Kursują one z prędkością 250-280 km na godzinę.
Hiszpania po inwestycjach dokonanych w tej dziedzinie w ostatnich latach zajmuje pierwsze miejsce w Europie jeśli chodzi o tego rodzaju połączenia kolejowe i drugie na świecie - po Chinach. Do 7 proc z dotychczasowych 5,8 proc. rząd hiszpański postanowił podnieść zawartość biopaliw w oleju napędowym.
pap, ps