W zeszłym roku WTO uznała, że pewne dotacje z Unii Europejskiej dla Airbusa były nielegalne, i orzekła, że Unia i niektóre z należących do niej państw mają zakończyć udzielanie tych subwencji. WTO zakwestionowała większość dopłat dla największego samolotu pasażerskiego A380. Nie podtrzymała jednak wszystkich skarg strony amerykańskiej.
Komisja Europejska z satysfakcją przyjęła raport rady rozjemczej WTO. - Raport jasno pokazuje, że Boeing otrzymywał ogromną pomoc w przeszłości i do dziś jest znacznie subsydiowany. USA rozpoczęły ten spór w 2004 r., a teraz same otrzymały jasne orzeczenie, uznające wielomiliardowe subsydiowanie Boeinga przez programy federalne i stanowe za nielegalne - ocenił unijny komisarz ds. handlu Karel De Gucht. - Subsydia te zaowocowały znacznym uszczerbkiem dla interesów UE, powodując straty w sprzedaży Airbusa, obniżkę cen jego samolotów oraz niesprawiedliwą utratę udziału w rynku na rzecz Boeinga. Pośrednie koszty unijnego przemysłu z powodu tego długotrwałego subsydiowania można liczyć w miliardach euro. Wzywamy rząd USA do podjęcia odpowiednich działań, żeby osiągnąć akceptowalne dla obu stron rozwiązanie tego sporu - dodał.
Komisja Europejska wskazała, że Boeing dzięki pomocy władz USA mógł opracować po znacznie niższych kosztach nowy model samolotu 787 Dreamliner. Komisja zaznacza, że pomoc USA była udzielona m.in. w formie grantów badawczych NASA oraz ulgi podatkowej, którą WTO poleciła "bezzwłocznie" wycofać.
PAP, arb